Nee het wordt geen dubbeltest, daar zijn de auto’s toch echt te verschillend voor. Ik noem het een combitest. Een volledige elektrische auto vergelijken met een Hybride is niet eerlijk. En dan hebben we het hier ook nog eens over de snelste elektrische auto ter wereld, zo niet één van de snelste auto’s überhaupt ter wereld.Om met de laatste te beginnen, we hebben het hier over de Tesla Model S P85D. Deze “P” staat voor “Performance”. Dat klinkt wat matjes voor deze kanonskogel. Het had beter Model S L85D kunnen heten waarbij de “L” dan staat voor “Launch”. Want zoals velen onder u al op YouTube hebben kunnen zien, je wordt gelanceerd. Er circuleren diverse filmpjes online van onschuldige voorbijgangers die even voor een kort ritje worden meegenomen door een ervaren Tesla-medewerker. Wat volgt zijn hilarische filmpjes waarbij deze voorbijgangers gillend en zeer verbaasd deze, vooral nul naar honderd km per uur, rit ondergaan.

Tesla_i8-3

Tesla’s hoogstaande elektrische aandrijving levert serieus adembenemende prestaties. In tegenstelling tot een conventionele verbrandingsmotor met honderden bewegende delen, hebben de elektrische motoren van Tesla maar één bewegend deel: de rotor. Deze aandrijving resulteert in een acceleratie die soepel, direct en stil is. Door het direct beschikbare vermogen schiet de P85D In slechts 3,0 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Het 416 pk sterke origineel kreeg er in de ‘Dual Motor’-variant een elektromotor op de vooras bij. Het resultaat is een vierwielaangedreven sportsedan met een verpletterende 700 (!!!) pk. Zonder schakelmomenten, zonder vertragingen en zonder één druppel benzine. Dat is echt een revolutie in autotechniek, het zij bij deze toegegeven.

Maar mensen schrikken wel even dus, zij het positief. Deze auto kan zich serieus meten met de grote bekende “exotics” op deze aarde à la Ferrari, Porsche en Lamborghini. En dat voor een auto die er van de buitenkant niet echt extreem uitziet, eigenlijk gewoon normaal, zoals het instapmodel, die je hier rondom Amsterdam in grote getale ziet rijden, als Taxi.

Zo onopvallend als de Tesla is, zo extreem opvallende is de BMW i8. Door zijn fantastische looks is het tijdens het rijden een en al getoeter en duimpjes omhoog. Maar als ik met de auto even stil ga staan ergens in de stad, staan er binnen “no time” tientallen mensen omheen, nagenoeg allemaal met de camera in de aanslag. Toegegeven het is ook een auto, zeker met deze looks, zijn tijd ver vooruit is. Gewoon futuristisch dus en dat ziet men niet iedere dag.

Een dagje rijden in deze plug-in hybride 2+2 supercoupé is dan ook een waar feest, het is een positieve ervaring want mede door zijn groene karakter wordt de auto direct door het publiek geaccepteerd. En hoogstaande prestaties – een topsnelheid van 250 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,4 seconden – gaan samen met het verbruik en de uitstoot van een compacte stadsauto. Een brandstofconsumptie van gemiddeld 2,1 l/100 km is haalbaar, bij een CO2-emissie van 49 g/km. Aan de andere kant biedt de BMW i8 indrukwekkende prestaties met veel tractie en een sportieve wegligging, mede dankzij de standaard Dynamic Damper Control. Benzinemotor en elektromotor leveren een gezamenlijk vermogen van 266 kW (362 pk) en een koppel van 570 Nm. De meeste kracht gaat daarbij naar de achterwielen. Die worden via een zestrapsautomaat aangedreven door de benzinemotor. De elektromotor drijft de voorwielen aan via een tweetrapsautomaat.

De BMW i8 verder is een echte sportcoupé dus met klassieke stijlelementen, zoals de lange voorkant, de korte overhang voor en achter en de aflopende daklijn. Maar ook met innovatieve, onderscheidende elementen als de vleugeldeuren en het Black Belt Design vaTesla_i8-4n BMW i. Om gewicht te besparen is het passagierscompartiment van de BMW i8 gemaakt van het ijzersterke en vederlichte CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Mede dankzij deze lichtgewicht Life-module weegt de BMW i8 slechts 1.485 kg.

Het interieur van de Model S is volledig gedigitaliseerd en bevat maar weinig knoppen. Achter het stuurwiel bevinden zich de snelheids- en vermogensmeter, geflankeerd door navigatie, verbruiksgrafieken en multimedia-informatie. Dat kun je naar eigen inzicht indelen. Het midden van het dashboard bestaat uit een gigantisch touchscreen dat het oppervlakte van drie iPads beslaat. De bediening werkt net als bij een goede tablet voorbeeldig. Dat gaat bij stilstand overigens gemakkelijker dan op hogere snelheid en hobbelig wegdek, bij gebrek aan fysieke knoppen die je normaliter op de tast kunt bedient. Gelukkig zijn er voor de meer basale functies ook knoppen op het stuur. Dat stuurwiel zelf is in deze P85D extra dik en pakt erg lekker beet.

Het uiterlijk van de i8 wordt onder meer gekenmerkt door de lichtmetalen 20-inch wielen met daarachter goed zichtbare, speciale BMW i remklauwen met accenten in BMW i Blau. De koplampen, bochtverlichting, parkeerverlichting, richtingaanwijzers en derde remlicht zijn voorzien van LED-techniek. Naast alle veiligheids- en comfortvoorzieningen is de auto standaard voorzien van lederen bekleding, een zeer uitgebreid pakket online-diensten van BMW ConnectedDrive en elektrisch verwarmbare en verstelbare voorstoelen. Fraaie details zijn onder meer de matzwart lederen motorafdekking en de van krasbestendig, diep zwart keramiek gemaakte versnellingspook. In het dashboard zijn een hoogwaardig hifisysteem van Harman Kardon en het navigatiesysteem BMW Professional geïntegreerd. Navigatie- en rij-informatie is perfect zichtbaar voor de bestuurder dankzij BMW Head-up Display. Met een volle accu is het mogelijk een afstand tot 37 kilometer puur elektrisch af te leggen, met een maximumsnelheid van 120 km/u.

Tesla_i8-5Het netwerk van Tesla ‘superchargers’ is inmiddels flink uitgebreid. Model S-rijders kunnen nu heel West-Europa doorkruisen op gratis elektriciteit bij laadpunten die de accu’s in drie kwartier voor 80 procent volladen. Aan reguliere laadpalen is je Tesla in ongeveer 8 uur volledig opgeladen. In de praktijk is dat goed voor een range die met je rijstijl en maximumsnelheid varieert van 250 tot 400 kilometer. De nieuwe D-variant is zelfs zo efficiënt, dat ‘ie 5 procent meer bereik haalt dan de achterwielaangedreven Model S.

Geen dubbeltest zoals ik u al zei. Maar wat heeft dan mijn voorkeur? Ga je voor die launch kick, ga dan voor de Tesla, ga je voor de looks (en ook snelle prestaties), ga dan voor de i8. In dit geval zou ik gaan voor de looks. Prijzen: Tesla P85D vanaf zo’n 107.000 euro. Voor de BMW i8 dient wat dieper in de buidel getast te worden, namelijk vanaf zo’n 149.000 euro.

Flauntgehalte (elders in dit blad uitgelegd): voor de Tesla een 7,7 maar voor de i8 een dikke 10..!

Tekst: Floris FC Wyers (MrWheels)
Fotografie: Louis van Baar