Mercedes-AMG breidt zijn productportfolio opnieuw verder uit met de toevoeging van een bijzonder dynamisch model. De nieuwe GLC 43 4MATIC Coupé combineert een sportief-elegant design met de voor het merk bekende Driving Performance en de voordelen van een SUV qua zitpositie, flexibel interieur en grip buiten de gebaande paden.

De 270 kW/367 pk sterke 3,0-liter V6-biturbomotor, de 9G-TRONIC automatische transmissie met korte schakeltijden en de AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving met focus op de achterwielen leggen de basis voor een zeer sportieve on-road rijervaring. Een belangrijke rol daarin is weggelegd voor het onafhankelijk opgehangen sportonderstel op basis van het meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL met adaptief verstelbare demping. Daarnaast maakt de GLC 43 4MATIC Coupé ook offroad-uitstapjes mogelijk. Via een druk op een knop kan de bodemspeling worden vergroot, terwijl de pneumatische niveauregeling rondom onder alle omstandigheden een constant voertuigniveau garandeert.

16C745_04_D320598

De SUV Coupé is geschikt voor brede inzet en verricht zijn taken in stijl. Het design is onderscheidend zonder opdringerig te zijn. De sportwagen-waardige prestaties maken de Coupé tot een echte performance car, terwijl de onderstelinstellingen hem via een druk op een knop onder alle omstandigheden tot een betrouwbare metgezel maken. De GLC 43 4MATIC Coupé sprint in 4,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en bereikt een elektronisch begrensde top van 250 km/ h.

Spontaan en krachtig: de AMG 3,0-liter V6-biturbo 

De 3,0-liter V6biturbomotor wordt in diverse AMG Performance-modellen toegepast. Hij levert een maximumvermogen van 270 kW/367 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. De twee turbo’s, die kort op de motor zijn geplaatst, zijn opmerkelijk spontaan in hun reactie. De toename in prestaties is onder meer te danken aan de tot 1,1 bar verhoogde turbodruk. De NANOSLIDE® coating voor de cilinderwanden wordt ook gebruikt in de Formule 1-motoren van MERCEDES-AMG PETRONAS. Deze coating is extra sterk en slijtvast en beperkt de wrijving in de cilinders, wat een gunstig effect heeft op de efficiëntie. Hetzelfde geldt voor de gerichte verneveling van de meervoudige inspuiting, bij een brandstofdruk tot 200 bar. Optisch is de krachtbron te herkennen aan de rode aluminium accenten op de motorcover en aan het AMG-embleem.

Kortere schakeltijden, hoge efficiëntie: de 9G-TRONIC automaat

De GLC 43 4MATIC Coupé wordt geleverd met de 9G-TRONIC automatische transmissie, die speciaal is afgestemd op een dynamischer rijervaring. De engineers zijn er met behulp van speciale software in geslaagd de schakeltijden van de negentraps automaat te verkorten. Dankzij aanpassingen aan de ontsteking zorgt de ‘double clutch’-functie voor meer emotie en snellere gangwissels in de rijprogramma’s ‘Sport’, ‘Sport Plus’ en ‘Manual’. Die laatste kan worden gekozen via een aparte ‘M’ knop op de middenconsole. De gangwisselingen zijn gebaseerd op het gekozen rijprogramma en de bestuurder kan nu schakelen via de standaard gemonteerde stuurschakelpaddles. De transmissie blijft daarbij in de ingelegde versnelling en schakelt niet langer automatisch op wanneer het toerental de toerenbegrenzer nadert.

Wendbaarder: het sportonderstel op basis van AIR BODY CONTROL 

Voor extra wendbaarheid, een neutraler bochtgedrag en nog meer grip, zelfs bij hogere snelheden, hebben de engineers uit Affalterbach een speciaal sportonderstel ontwikkeld op basis van het meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL. De vierlink vooras is voorzien van speciale fusees en stijvere verbindingen; alle onderdelen zijn geoptimaliseerd met de nadruk op stijfheid. Een negatiever camber voor de vooras en voor de multi-link achteras vergroot de rechtuitstabiliteit. De elastokinematica van beide assen is ontworpen om over het geheel genomen stijver te zijn. De optelsom van deze maatregelen verbetert de wendbaarheid en vergroot de sportiviteit.

De luchtvering met drie kamers, een sportievere vering/demping en continu variabele demping combineren een uitstekende dynamiek met een hoog rijcomfort. De veerelementen, met een composietontwerp dat zowel licht als sterk is, helpt het systeemgewicht te beperken ten opzichte van conventionele luchtvering.

Op basis van een speciale matrix hebben de engineers van AMG vier veerverhoudingen bepaald, die gekoppeld zijn aan het gekozen rijprogramma en de rijomstandigheden. In de ‘Comfort’ stand varieert de handling van neutraal tot licht onderstuurd. In ‘Sport’ gedraagt de GLC 43 4MATIC Coupé zich aanzienlijk sportiever en helt hij minder over dankzij de stijvere veerverhouding. ‘Sport Plus’ voorziet in een nog grotere wendbaarheid en bochtstabiliteit waarbij de voor- en achteras in verschillende verhoudingen worden afgeveerd.

Lees ookPure Luxe in de Overtreffende Trap: de Vision Mercedes-Maybach 6

Tijdens plotselinge lastwissels, snelle bochten, snelle acceleraties of hard remmen wordt de vering op de voor- of achteras automatisch harder gemaakt. Dat beperkt het overhellen en duiken van de carrosserie op effectieve wijze en stabiliseert de auto.

De adaptief verstelbare demping heeft eveneens een modelspecifieke afstelling gekregen en biedt keuze uit de drie standen ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport Plus’. Daarmee is een voorkeur uit te spreken voor een hoog comfort op lange afstanden of sportieve rijdynamiek.

Met de AIR BODY CONTROL-vering is de GLC 43 4MATIC Coupé ook geschikt voor uitstapjes buiten de gebaande paden. Niet alleen wordt het voertuigniveau daarbij continu aangepast aan een vaste hoogte, hij kan via een knop ook worden vergroot voor meer bodemspeling, zelfs rijdend. De maximale waaddiepte van 300 mm, de in-/uitloophoek van 19,8 graden voor en 20,8 graden achter tonen de offroad-capaciteiten van de SUV Coupé aan. Bovendien is de auto ook geschikt als trekkend voertuig, met een aanhangwagengewicht (geremd) van maximaal 2.460 kg.