Het blauw-geel van IKEA is over de hele wereld bekend en wordt in mili-seconden geassocieerd met meubilair. De oprichter van deze ongekende succesformule – Ingvar Kamprad – is nu op 91-jarige leeftijd overleden. Zo werd door het officiële Twitter-account van IKEA rond half 12 deze ochtend bekend gemaakt. De Zweed laat een ongelooflijk grote nalatenschap achter: ’s werelds meest iconische meubelgigant.
Ingvar Kamprad
De Zweedse Kamprad had al op vroege leeftijd een goed gevoel voor ondernemen. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, richtte Kamprad met een financiële gift (die hij van z’n vader kreeg voor het afstuderen) het bedrijf(je) IKEA op. De naam ‘IKEA’ is volledig opgebouwd uit herkenningspunten van Kamprad. Zo komen de ‘I’ en de ‘K’ van z’n voor- en achternaam. De ‘E’ is afkomstig van de naam Elmtaryd (zo heette de boerderij van z’n ouders) en de ‘A’ is afkomstig van Agunnaryd – de naam van het dorpje waar de hoeve lag.
De beste man bleek zeer dyslectisch te zijn, vandaar het creëren van ezelsbruggetjes zoals hij dat met de naam IKEA heeft gedaan. Na enkele jaren van handel in allerlei verschillende producten, besloot Kamprad in 1951 volledig over te stappen op de verkoop van meubilair. Naar het schijnt deed de noodzaak van het niet mee kunnen nemen van tafelpoten Ingvar besluiten om gedemonteerde meubelstukken te gaan verkopen. Een gouden greep, zoals we allemaal (velen jaren later) nog steeds ervaren.
IKEA met een Nederlands tintje
In de jaren 70 heeft Kamprad vrijwel alles – op de intellectuele eigendommen na – overgedragen aan een stichting in Nederland. Zodoende ontstond er een goede band tussen de Zweed en ons kleine kikkerlandje. Hij heeft tot op ’t einde z’n best gedaan om Nederland met enige regelmaat te bezoeken en zich bij te laten praten over de stand van zaken. Betrokkenen en naasten omschrijven Ingvar Kamprad als een bescheiden persoon. Hij was altijd in normale kledij gestoken en gebruikte ‘gewoon’ het openbaar vervoer.
Een mooie herinnering aan de oprichter van een miljarden-imperium. We zijn er vrij zeker van dat IKEA nog lang top of mind zal zijn. Voor zowel de planning-loze vrouwen op zondagmiddag als de jong-startenden. Het blijft een geniaal concept dat voor iedereen een oplossing weet te bieden. Je kunt je afvragen of er ooit een slimmere onderneming is opgericht. Wat dat betreft is de IKEA een mooie nalatenschap.