In navolging van vele andere merken, zien we steeds meer luxemerken een SUV ontwikkelen. Het lijkt erop dat ze niet langer achter willen blijven en daarvoor hun eigen DNA vaak wel wat willen tweaken om zo op meerdere vlakken de messen te kunnen slijpen. Rolls-Royce gaf ruim drie jaar geleden aan dat ze zouden bekijken wat de opties waren in dit segment. Nu, drie jaar later, heeft het merk de naam bekend gemaakt. Het zal de Rolls-Royce Cullinan gaan worden. Een bolide die onbekend terrein exploreert, maar dit in een Rolls-Royce jasje doet.
Een SUV als nieuwtje
Het is een verschijning waar we nog even aan moeten wennen: een Rolls-Royce op ‘hoge poten’. Een SUV is bijna niet meer uit het straatbeeld weg te denken, maar toch lijkt dit segment enkel te matchen met bepaalde automerken. Een luxemerk als Bentley, Porsche of Maserati is nou niet bepaald het eerste waar je een SUV mee associeert. Toch gaan alle merken er langzaamaan mee aan de haal, puur vanwege het toenemende marktaandeel van dit soort auto’s.
Nu is dus ook Rolls-Royce overstag en brengen ze met de Cullinan een compleet nieuw model op de markt. Een Rolls-Royce zoals we nog niet eerder zagen, maar waar we vrijwel zeker van weten dat ‘ie veel kopers zal trekken. Het is natuurlijk een ultiem statussymbool om met een dergelijke grote bak de Pieter Cornelisz op te draaien. De afname zal dus het probleem niet zijn, maar wat zullen Rolls-puristen ervan zeggen?
Rolls-Royce Cullinan is niet zomaar gekozen
Je zou verwachten dat de naam van deze nieuwe auto uit de lucht komt vallen, maar niets is minder waar. Het merk heeft er bewust voor gekozen om de naam te nemen van ’s werelds grootste ongeslepen diamant. Het is volgens de mensen bij Rolls-Royce zelf een project dat vergelijkbaar is met de weg van de Cullinan diamant. Zo zegt men dat de grote reis die gemaakt is over meerdere continenten om deze auto te perfectioneren er een is die goed past bij het verhaal achter de diamant.
Nu praten we natuurlijk niet graag over de superlatieven die merken gebruiken om te omschrijven hoe geweldig hun nieuwe auto is, dus dat doen we bij deze ook niet. Het merk heeft besloten de Cullinan als tweede Rolls-Royce op het volledig nieuwe aluminium space-frame ‘Architecture of Luxury’. Dit geeft het merk meer mogelijkheden wat betreft ruimte en dat wordt ook duidelijk door naast een luxe limousine ook een SUV hierop te kunnen baseren.
Is het de nieuwe weg die autofabrieken in gaan slaan?
Als je de ontwikkelingen mag geloven, dan gaan steeds meer fabrikanten aan de slag met dit soort uitstapjes. De Audi Q7 en Porsche Cayenne waren al goede voorbeelden van luxeauto’s in dit segment. Toch is het toetreden van Bentley en Rolls-Royce een heel ander verhaal. Deze über-luxemerken staan niet te boek vanwege hun diversiteit in platformen. De Bentayga van Bentley wint steeds meer aan terrein, maar blijft wat ons betreft nog steeds een vreemde eend in de bijt. Datzelfde zal gelden voor deze Rolls-Royce Cullinan. Toch zal ook dit model verkopen – we wachten het af.