Afgelopen nacht (voor ons Europeanen) werd ‘ie gespeeld: de 52e Superbowl. Een evenement waar heel Amerika eens goed voor gaat zitten, zo populair. Sterker nog, deze happening krijgt zoveel aandacht dat ook mensen in Europa hun wekker zetten om er ‘bij te zijn’. Voor de niet-kenners: de Superbowl is de grande finale van Amerika’s National Football League. Het American Football wordt daarin vertegenwoordigd door twee teams, elk op jacht naar deze prestigieuze prijs. Toch is de Superbowl niet alleen geliefd vanwege de sport, ook de commercials trekken volle zalen. Commercials waar bedrijven gouden bergen voor betalen. Bij Het Laatste Nieuws hebben ze een aantal verbazingwekkende feitjes op een rij gezet. We kunnen je verzekeren: het is een miljoenen-business.

Een paar ‘buitenaardse’ feiten op rij

De Superbowl is zoals gezegd hét sportevenement op Amerikaanse grond. De Amerikanen worden ieder jaar voor aanvang helemaal wild van deze clash tussen twee NFL-teams. Als vanzelfsprekend komen er een aantal leuke feitjes om de hoek kijken bij een evenement van dit formaat. Laten we beginnen met een aantal ‘gewone’ feiten. De wedstrijd dit jaar was een titanenstrijd tussen de New England Patriots en de Philadelphia Eagles. Laatstgenoemde heeft twee keer eerder een finale gespeeld en beiden verloren. Saillant detail: die laatste was in 2005 tegen.. juist de New England Patriots.

De Eagles wonnen nog nooit eerder een Superbowl, tot afgelopen nacht dus. Voor het eerst in de clubhistorie wonnen de mannen de Superbowl. Deze winst resulteerde in een leuke premie voor iedere speler van het team. Het winnend team ontvang namelijk $112.000 voor iedere speler. De verliezers mogen hun tranen drogen met $56.000 – ook niet mis. Het is echter een schijntje wanneer je ziet welke belachelijke bedragen er verder omgaan in de Superbowl. Nu jullie deze weinig verrassende intro hebben gelezen, gaan we over op de extreme cijfers. Hieronder een opsomming van wat ‘kleingeld’ dat rouleert in de Superbowl:

$15.997

Dit is het bedrag dat een Patriots-fan neertelde om te kijken vanaf een stoeltje bij de 50-yard lijn.

$256.666

Het aantal dollars dat je als bedrijf mag neertellen voor één seconde reclame. ‘U zegt wat?’ juist ja, 1 hele seconde aan reclame kost een leuk huis. Voor zover wij weten heeft er nog nooit een bedrijf een commercial gemaakt van een seconde, dus tel uit je winst. Gemiddeld wordt er zo’n $5.000.000 tot $7.000.000 betaald voor een Superbowl commercial. Goeiedag zeg.

superbowl geld bedragen nfl amerika Pure Luxe

28.000.000 kilo

Vreemd cijfer, dat vonden wij ook al. Waar het betrekking op heeft? Het aantal kilogram aan chips die de Amerikanen meester maken tijdens de Superbowl.

325.000.000 liter

Als we het over chips hebben, dan is het logisch dat we er ook nog wat drank aan toevoegen om ’t weg te spoelen. Met zo’n 325.000.000 liter bier moet dat vast en zeker wel lukken. We gaan ons toch steeds meer afvragen hoe gezond de gemiddelde Amerikaan leeft.

$1.130.000.000

Het U.S. Bank Stadium – waar de twee teams hun gevecht uitvechten – heeft ruim 1 miljard dollar gekost alvorens het klaar was. En dan klagen we hier over een paar miljoen om de Johan Cruijf ArenA onder handen te nemen.

1.250.000.000 stuks

Stuks van wat? Stukjes gepaneerde kip. Er wordt ruim 1,2 miljard aan chicken-wings gegeten. Nu zijn we het er definitief over eens: het Amerikaans fundament bestaat uit verzadigde vetten.

Verbazingwekkende cijfers voor een verbazingwekkend event

Het moge duidelijk zijn, de Superbowl is gigantic in ieder opzicht. Het event trekt naast alle bezoekers in het stadion ook nog eens ruim 111 miljoen kijkers op televisie. Dat is dus een derde van de totale bevolking in de Verenigde Staten. Dan hebben we ’t nog niet eens over het aantal mensen buiten Amerika die eveneens kijken naar deze finale.

Bron: HLN