Als we zeggen ‘eerste echte sportwagen van Amerikaanse bodem’, dan hebben we ’t niet over een auto met vier wielen, een grote motor en veel pk’s. We zijn ervan op de hoogte dat zulk soort formules bij de vleet te vinden zijn op Amerikaanse grond. Nee, wat wij bedoelen, is een sportwagen die méér is dan enkel snel in een rechte lijn. Iets waar (onder andere) de Corvette al jarenlang mee worstelt. Nu de nieuwe Corvette C8 Stingray een middenmotor krijgt lijkt dé stap gemaakt te zijn.
De 2020 Chevrolet Corvette C8 Stingray is eindelijk onthuld
Het heeft even mogen duren, maar General Motors heeft eindelijk het doek van de nieuwe Corvette af getrokken. En we kunnen niet anders dan stellen dat het een zeer geslaagd design is. Liefhebbers van de oude Stingray moeten even wegkijken, maar voor moderne standaarden is dit absoluut geen foute bolide. Bovendien heeft deze nieuwe Corvette C8 Stingray een wel hele bijzondere verandering mogen doorstaan: de plaatsing van de krachtbron is gewijzigd. Het is niet langer een sportwagen met een motor voorin, maar een middenmotor moet nu prestaties leveren.
Als je een liefhebber bent, dan kunnen we ons voorstellen dat er een bepaalde romantiek rondom Amerikaanse auto’s hangt. Echter, feitelijk gezien zal niemand snel ontkennen dat ze een flink stuk achterlopen op de Europese sportwagens. Denk dan aan Ferrari, Porsche en Lamborghini. Zo stond de Corvette jarenlang bekend om z’n onstuimige weggedrag. De combinatie van het forse vermogen, de lichte carrosserie én achterwielaandrijving zorgt ervoor dat – zeker de laatste generaties – een Corvette vrij snel onbestuurbaar wordt. Met de andere motorplaatsing, dus de wijziging in het zwaartepunt, kon dit wel eens verleden tijd zijn.
De nieuwe Corvette is weer ongekend krachtig
Het instapmodel van deze nieuwe Corvette C8 Stingray komt namelijk al met een 6,2-liter V8 die 495pk produceert. In combinatie met zo’n 637Nm aan koppel is dat genoeg om deze Corvette in 3 seconden van 0 naar 100km/u te doen sprinten. Mocht je het een en ander wat betreft performance toch iets steviger willen, dan kun je de Z51-versie kopen. Hier komt een aangepast onderstel bij kijken, handmatige instelbare vering, verbeterde koeling, grotere remschijven en een performance uitlaatsysteem. De Corvette C8 Stingray gaat eind dit jaar in productie en zal ook – voor het eerst – in Europa verkrijgbaar zijn.