De Porsche 911: een groter icoon in autoland bestaat waarschijnlijk niet. De sportwagen van Duitse makelij wordt over de hele wereld gewaardeerd en dat is niet zonder reden. Door de jaren heen heeft het model een sterke evolutie doorgemaakt en dat maakt ‘m één van de beste sportwagens op de markt. Voor Voitures Extravert reden genoeg om het icoon op een andere manier te benaderen. Het resultaat: een combinatie van klassieke styling met hedendaagse techniek
Voitures Extravert maakt de Porsche 911 klaar voor de toekomst
Een Porsche 911, zeker van een oudere leeftijd, wordt door puristen geroemd om z’n karakteristieke boxermotor. De luchtgekoelde krachtbron zorgde voor een geluid en een gevoel dat met niets anders is te vergelijken. Bij de introductie van de Porsche 911 (996) werd de ‘angst’ van menig Porsche-liefhebber realiteit: het automerk uit Stuttgart stapte over op watergekoelde krachtbronnen. Deze verandering zorgde voor de nodige tranen bij de purist. Toch was ook Porsche niet onaantastbaar wat betreft verandering. En dat is nu, enkele jaren later, weer het geval.
Menigeen zal het met een frons aanschouwen, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Gewenning vergt geduld en dat is precies wat er nodig is om deze creaties van Voitures Extravert te omarmen. Het is dan ook niet zozeer een ‘schande’ voor de sportwagen, maar juist een missie om deze iconische bolide nog mee te laten draaien in een wereld waar CO2-uitstoot en fossiele brandstoffen misschien wel de meest gehate begrippen zijn.
Met de creatie van de Voitures Extravert Quintessenza SE Electric 911 Coupe wordt een nieuwe weg ingeslagen. De Porsche 911 is niets van z’n oorspronkelijke, charmante uiterlijk verloren – maar onderhuids is het nodige veranderd. Alles om de auto met recht mee te kunnen nemen in de 21e eeuw. Voitures Extravert levert twee verschillende versies van de Porsche 911 met een volledig elektrische aandrijflijn – waarbij het niet zomaar een ‘projectje’ is te noemen.
De Voitures Extravert Quintessenza SE Electric 911 Coupe is een huzarenstukje
Het gebruikte model, is de originele Porsche 911 SE uit de jaren ’60 en ’70. Ieder gebouwd model start met een lege huls: de carrosserie van een originele Porsche 911. Afhankelijk van de status van ieder onderdeel wordt alles eerst los van elkaar gerepareerd of gerestaureerd, alvorens de bolide weer wordt opgebouwd. Er wordt een ophanging geïnstalleerd die volledig door de chauffeur ingesteld kan worden. Daarnaast ontvangt de bolide nieuwe remmen rondom én komt er uiteraard een elektrische krachtbron in de bolide te liggen.
Er wordt gebruik gemaakt van een 58kWh accu. Deze biedt een range van zo’n 400 kilometer. Waarbij je de accu opnieuw op kunt laten tot een bereik van 100km in zo’n 15 minuten. De accu zorgt niet voor flitsende prestaties, maar een sprint naar 100km/u gaat alsnog in 5 seconden. Kortom: deze aangepaste 911 is sneller dan z’n originele broertje. Wat ons betreft een geslaagd concept. Op deze manier hoeven we nooit afscheid te nemen van de classic cars van gisteren.
Bron: Voitures Extravert