In het nieuws komen is iets wat voor Virgin Galactic de laatste tijd vrij eenvoudig lijkt. Zo kondigde de onderneming van Richard Branson nog niet zo lang geleden aan dat ze een partnership aangaan met NASA voor commerciële vluchten naar het ISS. Daarnaast werd niet veel later wat beeldmateriaal onthuld van het ruimteschip waarmee die reisjes gemaakt gaan worden. En nu is Virgin Galactic dus weer terug, maar ditmaal met een vliegtuig – niet zomaar een vliegtuig natuurlijk.
Virgin Galactic gaat commerciële vluchten uitvoeren met Mach 3
Het is natuurlijk alweer eventjes stil rondom ‘supersonische luchtvaart met commerciële doeleinden’. Het grote publiek mocht ooit proeven aan de Franse Concorde, maar dat concept van razendsnel vliegen bleek niet erg levensvatbaar. Ondanks het feit dat de Brits-Franse Concorde toch zo’n 27 jaar actief dienst heeft gedaan als passagiersvliegtuig, kwam er in 2003 een einde aan de commerciële vluchten van dit prachtige vliegtuig.
Daarmee kwam tevens een einde aan het ontwikkelen en uitvoeren van passagiersvluchten met supersonische snelheid. Nu lijkt Virgin Galactic daar dus verandering in te willen brengen met de creatie van dit gigantisch snelle passagiersvliegtuig. Het vliegtuig moet snelheden halen die Mach 3 overschrijden, wat de Concorde doet verbleken met een kruissnelheid van ‘maar’ Mach 2. Ter verduidelijking: Mach 3 staat gelijk aan ruim 3.700km/u(!).
Om deze supersonische snelheden te bereiken is er aangeklopt bij Rolls-Royce voor de productie van de krachtbron. Daarnaast wordt gekozen voor een design dat focust op een vliegtuig met het Delta-Wing principe (een vleugelconstructie die één grote driehoek omvat). Het vliegtuig moet uiteindelijk plaats bieden aan negen tot 19 passagiers – afhankelijk van de configuratie – en hoogtes bereiken van ruim 18 kilometer.
Er is nog geen officiële tijdlijn gepresenteerd, duidelijk is wel dat er alles aan wordt gedaan om het vliegtuig aan te laten sluiten op de huidige infrastructuur van vliegvelden wereldwijd. We zijn erg benieuwd naar de realisatie van dit plan. Tevens is het interessant om te zien of dit in een latere fase nog praktischer deel uit kan maken van commerciële vluchten. De tijd zal het leren, aan gebrek aan ambitie zal het niet liggen.
Bron: Designboom