Langverwacht, en eindelijk zijn ‘ze’ er dan: Audi’s E-Tron GT en meteen ook de RS-versie. De 4,99 meter lange en ‘slechts’ 1,41 meter hoge E-tron GT is een in het oog springende verschijning en deelt veel gelijkenissen met de Porsche Taycan. Wie bekend is met de techniek van de Porsche Taycan, weet dat er ook van het bijladen van de E-tron GT hoge verwachtingen gesteld mogen worden. “Sprint of Progress.”

E-Tron GT en RS E-Tron GT

De gestroomlijnde Audi heeft een Cw-waarde van slechts 0,24. Die lage luchtweerstand is geen overbodige luxe, want met zo’n 2.300 kilo schoon aan de haak is er wel wat nodig om het apparaat in bewegen te krijgen. Gelukkig is het vermogen daarop ingespeeld, zo beschikt de E-Tron GT namelijk over 476 pk, elektrische uiteraard. Maar dankzij de boostfunctie kan dat getal doorschieten naar 540 pk. Met de boostfunctie aangeklikt doet de Audi slecht 4,1 seconden om een snelheid van 100 km/h te bereiken. Met een topsnelheid van 245 km/h.

“De volledig variabele quattro-aandrijving en de elektrische aandrijflijn zorgen er samen voor dat de aandrijfkracht slim over de vier wielen wordt verdeeld. Op een droge weg wordt primair de vooras aangedreven.”, valt te lezen op de site van Audi.

De E-Tron GT bevat dezelfde 800 Volt-techniek aan boord als een Porsch Taycan. Het accupakket levert een netto-capaciteit van 86 kWh en realiseert in slechts 5 minuten 100 km actieradius bij het laden aan een 270 kW-snellader. In 23 minuten moet het van 5 naar 80 procent kunnen laden. Wie ‘m thuis aan gelijkstroom hangt, kan in eerste instantie met 11 kW bijladen. Daarmee duurt het naar verluidt 5 uur om de wagen volledig vol met elektriciteit te krijgen. Zodra dat gebeurd is, zal de actieradius maximaal 488 km bedragen.

Audi

Het is een vierzitter en volgens Audi kun je ook lekker onderuit zitten op de achterste twee stoelen. Het interieur is in lijn met alle andere exemplaren die van de Audi-productielijn komen rollen. Middels de Audi Connect-service kunnen er tal van diensten opgeroepen worden. Verder voorziet een 12,3-inch digitaal instrumentarium u van alle relevante rij-informatie.

RS-variant

De RS E-tron GT onderscheidt zich aan de buitenkant door de RS-logo’s en vier donkere ringen op de grille. “De E-tron is zo al prachtig en breed genoeg. De RS onderscheidt zich met zijn prestaties”, was de korte verklaring van Audi hierover aan AutoWeek. In de RS-versie leveren de twee elektromotoren samen namelijk maar liefst 598 pk en 830 Nm. Met de boostfunctie komt het tijdelijk uit op 646 pk. Goed voor een 0-100 km/h-acceleratie die slechts 3,3 seconden in beslag neemt.

In de RS doet verder hetzelfde accupakket dienst als in de reguliere versie, maar er zijn wel degelijk technische zaken die de RS standaard heeft en de ‘gewone’ E-tron GT niet. Ook staat-ie op 20-inch of optioneel 21-inch wielen, waar de standaardmaat 19-inch is. Daarbij heeft de RS E-tron GT standaard matrix-ledkoplampen. De RS is een klein stuk korter en heeft achter een smallere spoorbreedte, waarbij de 19-, 20- en 21-inch wielen op de vooras weer een fractie verder uit elkaar staan.

E-Tron

De E-tron GT zet tezamen met de RS-uitvoering vanaf mei koers richting ons ingetogen landje. De prijzen zijn nog niet bekend, wel zullen de E-Tron’s binnenkort beschikbaar zijn om te bestellen. De exacte prijzen worden in de aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

Voor de liefhebber staat hieronder een 21:02 minuten lange video van de wereldpremière van Audi’s nieuwste installatie(s). Check de website van de Duitse autofabrikant voor meer.