Terwijl de hele luchtvaartsector op zijn gat ligt, talloze werknemers hun ontslag binnenkrijgen en de hele sector middels staatssteun overeind moet worden gehouden, kan topman van Air France-KLM Benjamin Smith over 2020 een aandelenbonus in ontvangst nemen van maar liefst €2 miljoen. In het jaarverslag van de luchtvaartmaatschappij staat dat hij deze bonus bovenop zijn vaste salaris kan krijgen.

Overheidssteun Air France-KLM

Smith krijgt deze variabele beloning pas uitgekeerd zodra de luchtvaartmaatschappij driekwart van de staatssteun heeft terugbetaald, ook moeten de aandeelhouders er nog mee instemmen. De bonus maakt deel uit van een beloningspakket voor de 49-jarige. Minister Wopke Hoekstra van Financiën maakte daar vorig jaar al bezwaar tegen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Air France (@airfrance)

Naast de voorwaardelijke toezegging van de aandelenbonus kreeg de Canadees verder circa 296.000 euro aan onkosten vergoed en een compensatie voor zijn verhuizing naar Frankrijk, naast chauffeurskosten en scholingsvergoedingen. Zijn basissalaris was vanaf 23 maart al wel met 25 procent verlaagd. Van 900.000 euro naar 768.000 euro.

KLM CEO

Net als KLM CEO Pieter Elbers zou Smith in april van vorig jaar ook al een fikse bonus in ontvangst mogen nemen. Smith heeft net als Elbers afstand genomen van zijn bonus toentertijd. Bij KLM zijn geen kortetermijnbonussen en variabele beloningen op de lange termijn toegezegd. De bestuurders van de Nederlandse maatschappij leverden, net als de CEO en het overige personeel, salaris in. Het loon van topman Pieter Elbers bedroeg vorig jaar 535.185 euro.

Binnenhof

De bonus voor topman Ben Smith zorgt voor een vloedgolf van verontwaardiging in politiek Den Haag. Nederland is ten slotte ook aandeelhouder van Air France KLM en terwijl een eerdere poging om het uitdelen van royale beloningen aan de top in Parijs te voorkomen is lijken ze hier niks meer aan te kunnen doen.

“Wij zijn tegen die bonus”, reageert demissionair minister Wopke Hoekstra. “Bonussen en uitkeren van dividend vinden wij niet verenigbaar met steun.” Hoekstra heeft wel een glasheldere afspraak met KLM. Geen bonussen en geen dividend. Lijkt ons ook niet meer dan logisch in zo’n rampjaar.