Spyker Cars is een Nederlandse fabrikant van exclusieve sportwagens, opgericht in 1999, in handen van Victor Muller. Er was recentelijk veel te doen rondom het automerk: faillissement, rechtszaken, claims en omstreden deals. Ondanks hun motto ‘nulla tenaci invia est via’, Latijn voor ‘voor volhouders is geen weg onbegaanbaar’, lijkt de lief-en-leedserie nu echt tot een einde te komen, want binnenkort zullen de merkrechten van Spyker onder de hamer terecht komen.

Faillissement en openstaande rekeningen

In de zomer van 2020 kwam naar buiten dat er een deal gesloten zou zijn met de omstreden Russische oligarch Boris Rotenberg. Er zouden “enkele tientallen miljoenen” mee gemoeid zijn en zou het merk de kans geven om in 2021 drie nieuwe modellen te produceren, servicefaciliteiten op te zetten in een nieuwe Duitse fabriek en een nieuwe ‘flagship store’ te openen in Monaco. Echter mocht dit alles niet bater, want begin dit jaar ging het automerk toch failliet.

In januari werd het Nederlandse automerk officieel failliet verklaard. Andere takken gingen overigens wel eerder de boot in. Er rest nog wel een fikse schulden die dient afbetaalt te worden. Afgelopen april werd duidelijk dat er €125.000 van de €1,45 miljoen aan schadeloosstelling uitgekeerd was. Maar daar is het bij gebleven, concludeert de curator Dennis Steffens in het meest recente faillissementsverslag. Vanwege deze reken gaat hij over tot de verkoop van de merkenrechten.

Spyker

Spyker C8 Aileron Spyder

In de zomer van 2020 kwam naar buiten dat Spyker van Victor Muller een deal gesloten zou zijn met de omstreden Russische oligarch Boris Rotenberg. Er zouden “enkele tientallen miljoenen” mee gemoeid zijn en zou het merk de kans geven om in 2021 drie nieuwe modellen te produceren, servicefaciliteiten op te zetten in een nieuwe Duitse fabriek en een nieuwe ‘flagship store’ te openen in Monaco. Echter mocht dit alles niet bater, want begin dit jaar ging het automerk toch failliet. Spyker NV was begin januari het derde onderdeel van de autofabrikant dat in relatief korte tijd failliet is gegaan en ging Spyker Events & Branding bv en Spyker Services bv achterna.

Merkrechten van Spyker binnenkort op het veilingblok

“De merkrechten zijn waardevolle activa’, zei de curator in januari tegen De Stentor. “Spyker is een bekend merk in de autogeschiedenis, met een lange historie. Daar zal veel interesse voor zijn in de markt, vermoed ik. Ik verwacht de merken op zeer korte termijn te kunnen aanbieden. Het gaat om tientallen merkenrechten die gedeponeerd zijn in landen over de hele wereld, van China tot Nederland,” vervolgde hij.

De baas van Spyker geeft zich nog niet gewonnen en naar verluidt is hij er alles aan het doen om het resterende bedrag bij elkaar te sprokkelen. Uiteraard valt het ook niet uit te sluiten dat Muller de merkrechten zelf via een omweg weer terug zou kopen. And so it continues.

Spyker

Spyker C8 Preliator