De roepnaam ‘DB9’ is uiteraard geïnspireerd door het iconische model van Aston Martin, en is zelfs nog iets krachtiger dan de welbekende vierwieler. Met 9.200 pk aan boord is dat geen verrassing en gaat ‘ie twee á drie keer sneller dan een jacht van een vergelijkbare grootte. Wellicht kunnen ze deze boot nog strikken voor de aankomende James Bond ‘No Time to Die’-reiservaring.

Palmer Johnson’s DB9-superjacht

De DB9 werd gecreëerd in 2010 en was de eerstgeborenen uit de PJ 170 Sport Yacht-reeks van de scheepswerf Palmer Johnson uit Monaco. Elf jaar later is het nog altijd een zeer relevant vaartuig en trekt DB9 nog steeds de aandacht van het publiek in St. Tropez en St. Barts. De vlijmscherpe lijnen en het stijlvolle ontwerp komen uit de koker van ontwerpers Carlo Nuvolari en Dan Lenard van Nuvolari Lenard uit Venetië.

DB9

Palmer Johnson bouwde het schip in eerste instantie voor de Russische oligarch Sergei Pugachev, een voormalig goede kameraad van de enige echte president Vladimir Poetin. In 2011, een jaar nadat Pugachev DB9 in ontvangst nam, werd hij er door de Russische regering van beschuldigd er vandoor te zijn gegaan met een lening van $1 miljard aan zijn bank. All zijne activa werd naar verluidt in beslag genomen, waaronder DB9 , en hij vluchtte naar Engeland, terwijl hij nu in ballingschap leeft in Zuid-Frankrijk.

De huidige eigenaar liet het schip opknappen

Het jacht werd in 2016 gekocht door een anonieme Turk, maar die deed er precies niks mee. Vandaag de dag is het in handen van de Amerikaanse zakenman John Rosatti, “de personificatie van de American Dream.” De eigenaar van Plaza Auto Mall heeft een geschat vermogen van $400 miljoen en kocht het jacht in 2019 voor €18 miljoen, nadat het enige tijd lag weg te kwijnen in Istanbul, Turkije. Hierdoor kostte het Rosatti nog een aardig som geld om het schip te restaureren: revisies voor alle mechanische en elektronische systemen, plus het opnieuw spuiten van de romp.

Toch lang niet slecht voor een jacht van iets meer dan 52 meter. “DB9 heeft haar hele leven zo’n beetje in de mottenballen gezeten”, zegt vertelt Peter Thompson, managing director van Yachting Partners International en vriend van Rosatti, aan Robb Report. “Kort na de lancering werd ze uit het water gehaald en op de harde ondergrond geparkeerd. Toen we haar jaren later in Istanbul opspoorden, had ze minder dan 1.200 uur op de motoren.”

Monaco Yacht Show

“Vandaag is ze in absoluut onberispelijke staat”, voegt Thompson toe. “Ze ziet er van binnen en van buiten gloednieuw uit en trekt nog steeds de aandacht als geen andere boot die ik ken.” Kijk hieronder of je deze mening met hem deelt. En wellicht tref je ‘m binnenkort nog aan bij de Monaco Yacht Show, met een vraagprijs van € 25 miljoen.

Als je niet weet waar je naar moet zoeken: het schip heeft drie zwembaden en diverse tenders (te zien op het beeldmateriaal hier beneden). Elders huist DB9 een openluchtbioscoop op het zonnedek, vijf ruime passagiershutten voor maximaal 12 gasten en is ‘ie dus meer dan 52 meter lang. Makkelijk te spotten dus zou je denken, maar vergis je niet tijdens deze grootste bijeenkomst.

DB9 achterdek DB9 tenders