Mercedes-Benz toonde op het IAA MOBILITY 2021-event in München hun futuristische ‘Tron-auto’, de Vision AVTR. Echt rondrijden was indertijd logischerwijs niet mogelijk, het bevindt zich ten slotte nog in de conceptfase. Het team van de Australische Alex Hirschi, beter bekend als Supercar Blondie, werden echter wel in de gelegenheid gesteld om de futuristische Mercedes-Benz AVTR uit te proberen.

Indrukwekkende ontwerpelementen van de Mercedes-Benz Vision AVTR

Ieder afzonderlijk wiel van de elektrische autonome wagen kan afhankelijk van de rijsituatie individueel worden aangedreven, waardoor het mogelijk is om de voor- en achteras gelijktijdig of in tegengestelde richting aan te drijven. Het ontwerp is niet voor niets geïnspireerd op de blockbuster-film Avatar, vandaar de naam AVTR, van James Cameron uit 2009. Alles wijst erop dat deze wagen met ‘schubben’ uit een parallel universum komt, maar niets is minder waar.

Het meest indrukwekkende ontwerpelement van de Vision AVTR bevindt zich aan de achterkant. Het concept heeft 33 kleppen in plaats van een traditionele achterruit. De zogenoemde ‘Bionic Flaps’ kunnen alle 33 afzonderlijk bewegen en reageren op de beweging van de auto.

Supercar Blondie

Sergi Galiano, met 425 duizend volgers op Instagram, maakt deel het van het team van de YouTuber Supercar Blondie, met een geschat vermogen van $ 17 miljoen, en kreeg een once-in-a-lifetime kans om de conceptauto te testen en alle details te doorlopen. De YouTube-video werd opgenomen in Dubai en staat nu live op het kanaal van Supercar Blondie.

Om te beginnen nemen ze de buitenaardse wielen van de Mercedes-Benz Vision AVTR onder de loep. In plaats van traditionele wielen met banden, zijn de wielen van het EV-concept bolvormig, zodat de zijwaartse bewegingen ook soepeltjes verlopen. Inmiddels moet je begrepen hebben dat niets aan de Vision AVTR regulier is. In tegenstelling tot traditionele auto’s heeft het concept transparante, insect-achtige schaardeuren.

Mercedes-Benz AVTR

Het interieur ziet er dan ook op z’n zachts gezegd opmerkelijk uit. Alle bedieningselementen van de AVTR zijn vereenvoudigd tot een soort controller die op de middenconsole is geplaatst, waardoor een confidentieel stuur niet meer nodig is.

‘Mind control’

“Control things with brain power”, zo vertelt Mercedes-Benz. De AVTR maakt gebruik van BCI-technologie (brain-computer interface). Deze innovatieve technologie laat de bestuurder de lichten aan- en uitzetten, door radiozenders te surfen en navigatie beheren, simpelweg door eraan te denken. Helaas gaan ze daar in de video niet echt diep op in.

Check de video hieronder.