Saddam Hoessein was van 1979 tot en met 2003 president van Irak. Alles behalve op een democratische manier gekozen, want de staatsgreep in 1968 zorgde ervoor dat zijn partij, de Arabische Socialistische Ba’ath Partij, aan de macht kwam. Als dictator heeft hij een waslijst aan gruweldaden op zijn kerfstok staan en zal hij voor altijd herinnert worden om zijn misdaden tegen de mens.

Saddam Hoessein in de jachtwereld

In 2003 werd Hussein opgepakt en gevangen genomen door de interim-regering die stukje bij beetje de macht terugkreeg. Op 5 november 2006 werd hij in verband gebracht met de moord op 148 Iraakse sjiieten. Nadat zijn verzoek om geëxecuteerd te worden door een vuurpeloton in plaats van ophanging werd afgewezen, werd het vonnis op 30 december 2006 voltrokken. Er valt genoeg te vertellen over Saddam Hoessein, waardoor het meer dan logisch is dat zijn jachten weinig aan bod komen, hoewel dat best interessant is.

Deense scheepswerf Helsingor Vaerft

De directeuren van de worstelende Deense scheepswerf Helsingor Vaerft konden hun ogen nauwelijks geloven toen het bevel van de Iraakse autoriteiten binnenkwam. Het bevel, ondertekend door het Iraakse Ministerie van Defensie, kwam met ongekende snelheid terug: “We willen zo’n schip kopen.”

“Het duurde een heel jaar en vele reizen naar Irak en ook van Bagdad naar Elsinore voordat we onze handtekeningen konden zetten onder het nieuwe contract”, schreef Helsingor Vaerft-directeur Esmann Olesen in zijn memoires. Desalniettemin hield de relatie met het regime van Saddam Hoessein aan het eind van de jaren ’70 stand. De samenwerking met de werf, gevestigd in de havenstad Elsinore in het oosten van Denemarken, resulteerde in nog vijf nieuwe bestellingen uit het Midden-Oosterse land.

De volgende bestelling was voor drie veerboten, maar Saddam Hoessein eiste ook oorlogsschepen van de Deense werf. “Om politieke redenen was daar helemaal geen sprake van.”

Basrah Breeze

De bouwkosten kwame uit op $ 25 miljoen om te bouwen, er waren 14 gastenhutten voor maximaal 28 personen en verblijven voor  35 bemanningsleden. Het belangrijkste kenmerk was ongetwijfeld de presidentiële suite, die de volledige breedte van de boot besloeg en een kantoor en een speciale kappersstoel om de kenmerkende snor van de president in topconditie te houden.

Het middelpunt was een enorm sprookjesachtig bed met gordijnen en een rijk baldakijn. Zijden tapijten, bladgoud, uitgebreide lambrisering en stoelen in Lodewijk XV-stijl vervolledigden een beeld van buitengewone uiterlijk vertoon. Gezien de inspanningen die aan Basrah Breeze zijn besteed, is het ironisch dat de Iraakse dictator eigenlijk nooit een nacht aan boord heeft doorgebracht.

Na zijn dood wisselde het schip diverse keren van eigenaar en belande het uiteindelijk in de Kaaimaneilanden. Na een moeizame juridische strijd kon de Iraakse regering het eigendom opeisen. Het werd voor enige tijd door onderzoekers van het Marine Science Center van de Universiteit van Basra gebruikt, maar in 2018 werd het jacht omgebouwd tot een hotel voor piloten die de scheepvaart in en uit het Basra begeleiden.

Al Mansur

Ook Al Mansur, ruwweg naar het Nederland vertaalt ‘De winnaar’ (vrij ironisch) ,behoorde tot zijn vloot. Het 121,1 meter lange jacht werd in 1983 gebouwd door de Finse werf Wärtsilä. Ze had een 10 meter hoog atrium met glazen koepel, een banketzaal met plaats voor 200 personen, een garage met limousines, een helikopterplatform en een hangar. Naar verluidt werd ze, net als Hussein’s andere jachten, gespecificeerd en afgeleverd volgens zijn persoonlijke eisen, waaronder het beste in marmer, exotische houtsoorten en edele metalen hulpstukken.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Jim Evans (@jimevans2010)

Met een bemanning van 60 man sterk om voor 20 gasten te verzorgen, was ze ontworpen om de macht van de dictator te projecteren. Echter kreeg de sloep in 2003 een bombardement van de Amerikaanse luchtmacht te verwerken. Het hield stand en zonk niet, maar de uitgebrande romp werd uiteindelijk drie jaar later tot zinken gebracht en het wrak ligt vandaag de dag nog altijd op de bodem van de waterweg van Shatt al-Arab waar de Tigris en de Eufraat samenvloeien.

Helsingor Vaerft bouwde later ook een kleiner rivierjacht van 60 meter voor gebruik op de Tigris in Bagdad zelf. Ook dit vaartuig werd afgewerkt tot een luxueus niveau en had het 58 mm dikke polycarbonaat ramen om te beschermen tegen sluipschutters. Wat er uiteindelijk terecht is gekomen van dat jacht, is verder onbekend.