In totaal gaat Ford slechts 1.350 exemplaren van de GT produceren, waarvan 250 stuks in het allerlaatste productiejaar (2022). Van de vorige generatie GT werden 101 eenheden voor Europa beschikbaar gemaakt, terwijl er slechts één in Nederland terechtkwam.

Er zal dus maar een gelimiteerd aantal rondrijden over de Nederlandse wegen, maar een spiksplinternieuwe Ford GT van de nieuwste generatie is op 10 februari op Nederlandse platen gezet. De eigenaar nam ‘m in ontvangt bij de Ford-dealer Zeeuw & Zeeuw in Utrecht.

Gloednieuwe Ford GT op Nederlandse platen

Los van de gelimiteerde productie, is het een hels karwei om er een überhaupt te kunnen aanschaffen. Zo heeft de Amerikaanse fabrikant een vragenlijst opgesteld voor potentiële kopers. Er wordt zelfs gevraagd naar de waarde van je autocollectie en of je al een andere GT’s in bezit hebt.

Ford GT

Geef je de juiste antwoorden? Pas dan wordt er goedkeuring verleend. De Nederlander die nu de autosleutels aan zijn bos heeft hangen van deze kanariegele GT, is met vlag en wimpel geslaagd voor de test, anders zou hij ‘m nooit hebben meegekregen.

Productie van de GT

De fabrikant bracht de auto’s, die in een Canadese assemblagelijn in elkaar worden gezet, in verschillende leveringen uit. Beginnend met 250 stuks en daarna nog drie keer hetzelfde liedje. Toen Ford GT numero 1000 over de toonank ging, besloot Ford af te sluiten met een laatste batch van nog 350, waarvan deze Nederlandse er één is.

1.598 kilogram met 669 pk

Dankzij het lichtgewicht koolstofvezel is het gewicht rijklaar slechts 1.598 kilogram en liegen de prestaties er beslist niet om. Er wordt 669 pk en 750 Nm koppel uit de 3,5-liter EcoBoost V6-motor gehaald. Hiermee is een topsnelheid gerealiseerd van 348 km/u. Ook het accelereren is pijlsnel: binnen drie tellen zit de GT al op de 100 km/u.

Een simpele kentekencheck (N-318-SF) leert ons dat deze Ford GT  € 856.164 heeft gekost, waarvan € 73.214 naar het laatje van de belastingdienst ging (BPM).