Webwinkel Coolblue heeft vorig jaar een recordomzet geboekt. Dat komt onder meer door investeringen in Duitsland, waar het bedrijf zijn stempel aan het drukken is, maar ook dankzij de uitbreiding van filialen in de Benelux en de automatisering van het megamagazijn.”2021 wordt het aller- aller- allermooiste jaar ooit”, zei Pieter Zwart ‘beginbaas’ (lees: oprichter) van Coolbue, en hij had gelijk – qua omzet dan.

Recordjaar voor webwinkelgigant Coolblue

De webwinkel boekte in 2021 een recordomzet van € 2,3 miljard, € 348 miljoen meer dan in 2020. De winst voor aftrek van onder meer belastingen daalde wel naar € 91 miljoen euro, terwijl het in 2020 € 114 miljoen bedroeg.

“We gingen naar de beurs. Oh nee, toch niet”

Half oktober werd de geplande beursgang in Amsterdam afgeblazen vanwege onzekerheid op de financiële markten, maar dat plan is in de nabij toekomst nog zeer reeël. Daarbij zouden nieuwe aandelen worden uitgegeven om verdere groei te kunnen bewerkstelligen. Er wordt gemikt op zo’n € 150 miljoen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Alles voor een glimlach (@coolblue)

Het grootste deel van de omzet is te danken aan de uitbreiding tot de Duitse markt en in de grote steden stikt het van de Coolblue-bakfietsen. Coolblue heeft in 2021 zes nieuwe winkels (Almere, Nijmegen, Rotterdam Alexandrium, Kuurne, Antwerpen) geopend, waaronder de eerste in Duitsland, Düsseldorf, en er komt er dit jaar nog een bij in Essen. “In Duitsland gaan we door, met groeien en investeren”, aldus topman Pieter Zwart.

Automatisering in het magazijn

Ook de verdere automatisering van het magazijn in Tilburg kwam het bedrijfsresultaat ten goede en begon Coolblue vorig jaar te concurreren met Nuon (Vattenfall), Essent en Eneco door het verkopen van stroom en gas. Daarvoor nam het energieleverancier ServiceHouse over. Ze komen qua clientèle niet in de buurt van die drie megabedrijven, maar ze hebben ondertussen met Coolblue Energie meer dan 64.000 Nederlandse klanten, waar ze in 2022 100.000 van willen maken..