Over het algemeen is Rolls-Royce synoniem voor klasse en luxe. Echter neemt niet iedereen neemt zo nauw met de merkidentiteit van de Britse autofabrikant. De Duitse tuner Delta heeft namelijk een Rolls-Royce Delta 4×4 Cullinan ontworpen voor een klant op een Arabisch Schiereiland.

De Rolls-Royce Delta 4×4 Cullinan kan iedere weersomstandigheid trotseren

Een SUV is het niet geworden, maar het komt wel dicht in de buurt. De Culinan is namelijk omgetoverd van een stijlvolle klasbak naar een ruige bak met een avontuurlijke uitstraling.

Om een off-road avontuur toegankelijk te maken met een Rolls-Royce zijn ze begonnen met Mickey Thompson AT banden met een diameter van 33 inch. Om deze deze puzzelstukjes in elkaar te laten vallen zijn er nieuwe wielkastverbredingen geïmplementeerd. De Cullinan moet gemakkelijk door zand, modder en sneeuw kunnen. Iets waar een normale Cullinan niet echt toe in staat is en ook niet voor bedoeld.

Rolls-Royce Delta 4x4 Cullinan

Dankzij de ademslang kan de V12 frisse lucht aantrekken. Daarmee zijn extra beschermingen voor de bodem en valbeugels ook mogelijk. Uiteraard kan je het dak ook opengooien zoals dat in een echte off-road/safariwagen mogelijk is.

De aandrijflijn blijft ongewijzigd, maar even ter herinnering: Cullinan wordt aangedreven door een van een dubbele turbo voorziene 6,75 liter V12-motor van BMW. Deze produceert 571 pk aan vermogen en 850 Nm koppel en maakt een 0 naar 100 km/u-tijd van 5,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u mogelijk.

Uiteindelijke kosten van het tunen

Het tunen van de wagen was zeker niet goedkoop. De wiel-bandcombinatie kostte € 15.000, voor de wieldopverlengingen ben je nog eens € 14.000 kwijt en de Bullbar die is geïmplementeerd kost ook nog eens € 3.900. Zo kunnen we nog wel even doorgaan met onderdelen van duizenden aan euro’s opsommen. Al met al kostte de tuning van de Rolls-Royce Delta 4×4 Cullinan circa € 150.000.

Rolls-Royce Delta 4x4 Cullinan