Hoewel de Ferrari Purosangue, de eerste SUV van het Italiaanse merk, een normaal productiemodel is, kan niet iedereen met genoeg geld er een bemachigen. Tijdens de lancering van het model stroomde de aanvragen binnen bij Nederlandse dealers en Kroymans Munsterhuis. Eierboer Marcel Wulms was daar één van en deed een aanvraag bij de laatstgenoemde dealer. Zonder succes, want hij werd geweigerd omdat hij niet exclusief genoeg zou zijn.

Limburgse eierenboer doet aanbetaling voor eerste SUV van Ferrari

Jarenlang goed boeren, maar geen SUV bij Ferrari mogen bestellen. Het is de teleurstellende realiteit van de 47-jarige Wulms, die zijn verhaal deed bij het Brabants Dagblad. Het is inmiddels twee jaar geldeden dat de ondernemer interesse toonde in de auto, toen zelf de naam van de SUV nog niet bekend was. Alsnog besloot hij een contract te tekenen en daarmee te voldoen aan een aanbetaling van € 20.000.

De Purosangue werd onthuld op 13 september 2022 en Munsterhuis Sports Cars beloofde eerder al aan Wulms om hem de zevende Purosangue te leveren. Totdat hij in die maand ineens werd gebeld met het nieuws dat het allemaal niet door zou gaan. Volgens de dealer had Ferrari besloten dat eerst VIP-klanten en ‘top-klanten’, zoals klanten die al meer Ferrari’s bezitten, een nieuwe Purosangue mochten bestellen en daar hoorde de eierenboer uit het Limburgse Weert volgens hen niet bij.

Ferrari SUV

De ‘basisuitvoering’ van de nieuwe Ferrari Purosangue  kost ongeveer € 407.000, maar met opties stijgt de prijs al gauw richting de € 650.000.

Ferrari maakt enkele van ’s werelds meest exclusieve en begeerlijke auto’s, maar fabelachtig rijk zijn is niet genoeg om op de illustere klantenlijst te belanden. Men bij Ferrari weigert klanten zonder pardon als ze vinden dat hun profiel niet aan de eisen voldoet. Welke deze dan ook precies mogen zijn.

Purosangue is niet gelimiteerd, wel exclusief

Het is alom bekend dat Ferrari op deze wijze opereert bij gelimiteerde modellen, zoals de LaFerrari, maar bij productiemodellen is het normaliter niet zo strikt. Vanwege de hoge verkoopverwachtingen heeft Enrico Galliera, Chief Marketing & Commercial Officer, verkooppartners echter geïnstrueerd de Purosangue in het begin alleen aan bestaande klanten te verkopen.

Dwangsom van € 5.000 per dag geëist

Helaas voor Wulms is dat niet het geval, maar vooral de manier waarop het naar hem is gecommuniceerd, schiet bij hem in het verkeerde keelgat. Wulms neemt het het de Hengelose autodealer erg kwalijk en als reactie op het nieuws heeft hij in samenspraak met zijn advocaat een dwangsom geëist van € 5.000 (met een maximaal van € 250.000) voor iedere dag dat Munsterhuis niet levert. Ingaande vanaf het moment dat de SUV van Ferrari op de markt kwam.

“Munsterhuis mag als dealer niet bepalen aan wie het nieuwe Ferrari’s verkoopt. Dat bepaalt Ferrari namelijk zelf”, vindt hij. Advocaat van Munsterhuis zei dat er geen definitieve koopovereenkomst was, alleen van een optie tot koop. “Er was nog geen overeenstemming over prijs, kleur en uitvoering. Bovendien kon Wulms nog van de levering afzien als het model hem toch niet zou bevallen.”

De uitspraak zal over een paar weken plaatsvinden.