Op zichzelf is de Lancia Delta Integrale al een legendarisch voertuig, maar het Nederlandse bedrijf Maturo Cars de Delta is gereed om de auto tot een hoger niveau te tillen. Het is een gewaagde keuze om één van de meest iconische Italiaanse auto’s ooit gebouwd te herzien, maar ze zijn de uitdaging aangegaan. Maak kennis met de Maturo Stradale.

Lancia Delta Integrale ‘Stradale’ Restomod

Ondanks de overname in 2021 van de Stellantis-groep loopt het van origine Italiaanse automerk niet echt lekker. Het voormalig vrachtwagenmerk heeft door de jaren heen enkele populaire voertuigen gelanceerd, maar hedendaags kunnen ze huidige congruentie niet bijbenen en worden op haast ieder gebied overtroffen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Maturo Competition Cars (@maturocars)

Wellicht moeten derde partijen daarom het heft in eigen handen nemen en het merk nieuw leven inblazen. Dat moet het in Veghel gevestigde Maturo Competition Cars gedacht hebben, voordat ze aan de slag gingen met een aantal oude Lancia Delta Integrales.

De Nederlandse tuner poogde zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven om een ​​vergelijkbare rijervaring te bieden, maar zorgden wel voor meer vermogen, hogere betrouwbaarheid en luxere onderdelen én materialen. Want zoals mede-oprichter en ingenieur Frank van Ganzewinkel al zei: “Aan de Mona Lisa verander je niets.”

Niet voor niets omschrijven ze hun omvangrijke project als “de reïncarnatie van de Delta HF Integrale”. “Maturo Competition Cars heeft nu hun droomversie van de Lancia Delta Integrale gelanceerd. Carrosserie van koolstofvezel, versterkt chassis, herbouwde motor, versterkte versnellingsbak, groep A-remsysteem en aandrijflijn, instelbare autosportophanging en een volledig opnieuw ontworpen interieur. De enige echte WRC Groep A-delta, vermomd als high-end dagelijkse coureur”, aldus de oprichters van het bedrijf, Frank van Ganzewinkel and Marco Geeratz.

“De afgelopen vijf jaar heeft Maturo Competition Cars de Lancia Delta Integrale herontwikkeld”, lezen we in het persbericht. “Met meer dan 2.000 nieuw ontworpen onderdelen, gebruikmakend van geavanceerde materialen en productietechnieken, kunnen we nu stellen dat we zijn erin geslaagd om Groep A op een betrouwbare en duurzame manier op de weg te brengen.”

Om ‘m uit te testen – en om een aantal in het oog springende foto’s te te schieten – reisde het team in december van 2022 af naar een militaire vliegbasis in Weeze, Duitsland. Daar lieten ze rallyrijder Kevin Abbring rondscheuren in de Maturo Stradale, zodat ze ‘m daarna verder konden gaan finetunen.

Op maat gemaakte kuipstoelen van koolstofvezel

De cabine van Lancia wordt volledig op maat gemaakt en voorzien van kuipstoelen met koolstofvezel, rallyharnassen en een afneembare achterbank. Er is ook een speciaal ontworpen dashboard en een aangepast Abarth rallystuur. Echter bieden ze de mogelijkheid aan om ‘m te laten personaliseren, waarbij de koper de keuze heeft uit materialen als koolstofvezel, geanodiseerd aluminium, leer of alcantara.

Aandrijflijn van de vernieuwde Lancia Delta Integrales

Onder de motorkap ligt een herbouwde versie van de verouderde 200 pk sterke 2,0-liter 4-cilindermotor. Niet alleen wordt hiermee de snelheid bevorderd, het komt ook de wegligging ten goede. Als zodanig worden meerdere componenten vervangen door lichtere, sterkere en nauwkeurigere tegenhangers. Deze keuzes resulteren in 360 pk en een Nm koppel van 500.

De 1.220 kilogram wegende auto wordt dus beperkt tot een oplage van slechts 10 stuks met ieder een prijs van € 400.000, inclusief donorauto. As we speak worden de eerste bestellingen gefinaliseerd en Maturo Competition Cars verwacht dat de eerste twee Stradale’s in de het kwartaal van dit jaar geleverd kunnen worden.