Na een ochtendje Starbucks konden ze hun vakantie wel annuleren: een Amerikaans echtpaar moest onlangs namelijk een rekening betalen van bijna $ 4.500. En dat voor maar twee koppen koffie. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

De schrik van hun leven

Het is de standaardlocatie voor Jesse en Deedee O’Dell uit Oklahoma. Ze gaan al ruim 16 jaar iedere ochtend langs bij de Starbucks voor een lekker bakkie, maar deze keer liep het helemaal uit de hand. De twee bestellen altijd dezelfde drankjes, een iced americano en een cappuccino, wat normaliter in totaal $ 10 kost.

Maar op een willekeurige ochtend in januari ging dat bedrag duizenden keren over de koop. Nietsvermoedend betaalde ze het gevraagde bedrag, zonder te beseffen dat de Starbucks-medewerker per ongeluk $ 4.444,44 aan fooi in rekening had gebracht. Dit terwijl de twee duidelijk hadden geselecteerd om geen fooi te geven. Ze rekenden af en dronken hun koffie zoals elke andere dag. Pas later in de middag merkte Deedee merkte dat er iets mis was. Ze was met haar vier kinderen in het winkelcentrum, toen haar pas werd geweigerd.

Ze kwamen er thuis achter waar het geld gebleven was en Jesse nam direct contact op met de Starbucks-districtsmanager. Die vertelde dat er een fout moest zijn opgetreden met het netwerk dat de kaartmachine gebruikt. Het echtpaar zou twee cheques ontvangen die samen het complete bedrag zouden vormen dat aan de fooi was uitgegeven.

Deze werden echter meteen teruggestuurd bij aankomst, waarna Jesse waarschijnlijk wel ’30 of 40 keer’ contact zou hebben opgenomen met de klantenservice, totdat een vertegenwoordiger hen verzekerde dat ze nieuwe cheques zouden krijgen. Deze moesten echter nog aankomen.

Reis naar Thailand ging niet door

De familie O’Dell zou een reis gaan maken naar Thailand, het thuisland van Deedee, om familie te bezoeken die ze al jaren niet had gezien. Dit kon uiteindelijk niet doorgaan, en de familie heeft hun reis moeten annuleren, die overigens ook niet-resistueerbaar was.

Het stel is momenteel bezig met de politie om de problemen te kunnen oplossen. Ze dringen nu ook elke Starbucks-klant aan om hun bon alvorens te controleren. “Dit heeft een enorme dwang veroorzaakt in onze familie, en we hopen dat niemand anders dit ooit hoeft mee te maken”, legt Jesse uit.
Een woordvoerder van Starbucks heeft aangegeven dat het probleem van Deedee en Jesse inmiddels is opgelost. “De fooi is per vergissing door de klant ingevoerd. Terwijl de originele terugbetalingscheques een typfout bevatten en daarom niet doorgingen, hebben we op 31 januari nieuwe uitgegeven, die op maandag 6 februari door de klant zijn ontvangen en verzilverd.”