Als we spreken over hét klassieke Franse modehuis, dan hebben we het natuurlijk over Hermès. Het al 186 jaar bestaande bedrijf draait het ene na het andere succesvolle jaar en zelfs tijdens de COVID-periode hield het modebedrijf haar hoofd boven water, in tegenstelling tot een aantal andere luxemerken. Werknemer zijn van Hermès is dan ook een privilege.

Het Franse modehuis Hermès

Het modebedrijf werd opgericht in Parijs in 1837. Aan het begin verkocht het Franse merk uitsluitend zadels en dergelijke artikelen aan de aanzienlijkste Europese families. Later in de 19e eeuw kregen deze families een andere hobby: reizen. Het merk ging zich focussen op het verkoop van benodigdheden die je nodig hebt tijdens het reizen, zoals hutkoffers en tassen.

Vandaag de dag staat Hermès bekend om zijn prachtige zijden sjaaltjes en de exclusieve Kelly- en Birkin tassen. Dat het bedrijf flinke winst maakt en enorm blijft groeien, moge duidelijk zijn.

Axel Dumas is CEO van Hermès en kondigde, tijdens de presentatie van de jaarresultaten van 2022, aan dat alle 19.700 werknemers een bonus krijgen van maar liefst € 4.000.

De traktaties blijven maar komen  

Dit is niet de eerste keer dat de werknemers getrakteerd worden door de Franse chief. Afgelopen jaar was er al een loonsverhoging van 6% en werd het loon van de werknemers zowel in januari als in juli met € 100 verhoogd. Niet alleen de werknemers worden in de watten gelegd, als aandeelhouder van Hermès heeft u ook geluk. Het dividend dat de aandeelhouders krijgen werd afgelopen jaar met € 5 verhoogd, van € 8 naar € 13.

Hermès

Foto: Hermès

Enfin, waar haalt het bedrijf al dat geld vandaan? Nou, 2022 was een zeer uitstekend jaar voor het Franse modehuis. Ze verkochten maar liefst 23% meer producten dan in 2021. Met als vervolg dat het bedrijf een nettowinst van € 3.370.000.000 in 2022 draaide. Chapeau af voor Hermès!