BrewDog is een bierbrouwerij uit het Schotse Aberdeenshire. In 2020 begon het bedrijf met een opvallende reclamecampagne. Zo zouden mensen kans maken op 50 massief gouden bierblikken. Deze werden verstopt in krantenbier, geïnspireerd door “alles van Willie Wonka”, waardoor alcoholisten meer kans maken dan doorsnee drinkers. Maar daar gaat de ophef niet om.

Actiecampagne BrewDog valt in het water

De bierbrouwerij bedenkt wel vaker dit soort ludieke acties, maar deze schoot in het verkeerde keelgat bij enkele winnaars. In principe verliep de campagne beter dan verwacht en er werd massaal bier gekocht.

Geluk sloeg echter om in ongeloof toen winnaars erachter kwamen dat de blikken helemaal niet van massief goud zijn, maar van verguld goud. Volgens de Guardian besloot één van de winnaars zijn prijs naar een goudhandelaren, waar diegene tot de conclusie kwam dat het slechts £ 10.000 waard was, in plaats £ 15.000.

Een minimalistisch verschil denkt u misschien en daar heeft u wellicht gelijk in, maar wat vooral tegen het zere been schopte, is hoe de campagne werd gepromoot. James Watt, CEO van BrewDog, overlaadde zijn social media-kanalen met berichten waarin duidelijk over massief gouden blikjes gesproken werd. Ook de waarde van £ 15.000 werd daarbij vermeldt.

Ontevreden winnaars stappen naar de reclamecodecommissie

Uiteindelijk stapten een aantal ‘winnaars’ richting de Britse reclamecodecommissie, omdat zij vonden dat zij waren misleid. Op basis daarvan werd er een onderzoek ingesteld waaruit geconcludeerd werd dat de aanklagers gelijk hadden.

En wonder boven wonder was Watt het daarmee eens. “Ik dacht ten onrechte dat de blikken van massief goud waren, terwijl ze inderdaad alleen verguld waren. In mijn enthousiasme had ik het proces van hoe ze werden gemaakt verkeerd begrepen en de eerste tweets die ik verzond, vertelden klanten over het vooruitzicht om ‘massief gouden blikjes’ te vinden”, schreef hij op LinkedIn. “Het was een domme fout en het verscheen slechts in ongeveer 3 van de in totaal 50 berichten over de promotie, maar het bleek dat die 3 tweets genoeg waren om veel schade aan te richten.”

Hij vindt de uitspraak van de Britse reclamecodecommissie terecht en verontschuldigt zich voor zijn misleidende berichten, zoals te lezen in het onderstaande bericht.

CEO draait op voor de misgelopen waarde

Watt is van mening dat de winnaars zich ‘terecht beklaagden over hun prijs’ en besloot zelf de misgelopen waarde te compenseren. In totaal betaalde hij zo’n £ 470.000, wat volgens hem gelijkstaat aan ruim twee en een halfjaar salaris. Voornamelijk zodat zijn bedrijf niet de dupe werd van zijn onhandige en onjuiste manier van promoten. Daarom nam hij zelf contact op met alle ontevreden prijswinnaars en hiermee lijkt alles te zijn afgedaan. Goed opgelost. Cheers.