Zij die houden graag concerten, festivals of evenementen regelmatig bijwonen, hebben ongetwijfeld wel een keer met Ticketmaster te maken gehad. Het platform waar de meeste artiesten hun concertkaartjes verkopen over de hele wereld, waaronder ook in Nederland. Maar niet iedereen is tevreden met de verkoopsite, onder meer door de extreme servicekosten die Ticketmaster rekent.

€ 15 miljard winst

In 2010 is Ticketmaster samengegaan met Live Nation. Vorig jaar boekte het moederbedrijf maar liefst € 15 miljard winst. “Consumenten en artiesten kunnen hierdoor moeilijk meer om ze heen”, zegt muziekjournalist Atze de Vrieze tegen de NOS. Vooral artiesten en bands in de VS vinden Ticketmaster te machtig en ondervinden moeite door de werkwijze van het bedrijf.

Dat artiesten klagen over de ondoorzichtigheid van het bedrijf, is al jaren zo. Zelfs in 1994 al. Toen spande Pearl Jam namelijk een rechtszaak aan tegen Ticketmaster vanwege de hoge servicekosten. Een zaak die de band uiteindelijk verloor. Hierna besloot Pearl Jam een tijd niet op te treden in zalen die gelinkt waren aan het bedrijf uit protest, maar dit bleek lastig, aangezien Ticketmaster bijna overal aan verbonden was.

Controversele servicekosten

In Nederland alleen al verkoopt het bedrijf jaarlijks meer dan vijf miljoen tickets. Dat terwijl er in Nederland concurrentie is van onder meer Eventim en Paylogic. Ook zijn er een aantal zalen die hun tickets zelf verkopen. Toch blijft Ticketmaster de grootste speler in concerten en evenementen.

Het grootste probleem dat mensen hebben met Ticketmaster, is dat er extreem hoge servicekosten worden gevraagd. Deze kosten verschillen per evenement en zijn soms zelfs hoger dan de tickets zelf. In een reactie aan de NOS liet het bedrijf weten dat de servicekosten voor tickets door de organisator van het evenement wordt bepaald. Ook zeggen ze maar een deel van de servicekosten te ontvangen, dit om bedrijfskosten te kunnen dekken.

Desondanks vindt men het verdacht. Zo kan iemand bijvoorbeeld zijn tickets opnieuw te koop zetten bij Ticketmaster – stel dat diegene niet naar het evenement zou kunnen – om ze op deze manier te doorverkopen op een veilige manier. Hier mag de tickethouder ook extra voor vragen om zo winst te maken. Echter komen op deze tickets óók weer servicekosten van Ticketmaster, maar liefst 12 %. Zo verdient Ticketmaster dus tweemaal servicekosten voor het verkopen van één ticket.

Het platform verdedigt zijn beleid met het argument dat bezoekers er dan zeker van zijn dat een ticket geverifieerd is, en ze dus gegarandeerd toegang hebben. “Ticketmaster zegt dat dit in het voordeel van de consument is, omdat het een veilige manier is en je niet opgelicht kan worden”, aldus De Vrieze. “Maar dat doorverkopen zouden andere partijen natuurlijk ook kunnen doen. Hiermee zet het vooral concurrenten als Viagogo, Marktplaats en Ticketswap buitenspel.”

Onderzoek

In november meldde The New York Times dat het Amerikaanse ministerie van Justitie naar Live Nation Entertainment en hun mogelijke machtsmisbruik. Dit zou onder andere zijn gestart na aanleiding van de verkoop van Taylor Swift-concertkaartjes die uit de hand liep. De systemen van Ticketmaster crashten nadat de voorverkoop van tickets voor Taylor Swift’s tour van start was gegaan. Zo zouden ze onder andere gaan kijken of het bedrijf daadwerkelijk een monopolie lijkt te hebben en of zij hier misbruik van maken.

Zo blijft ook in Nederland de discussie over winst maken aan doorverkopen terugkeren. In België is het namelijk verboden om winst te maken op doorverkoop. Wellicht dat wij in Nederland naar onze zuiderburen kunnen kijken ter inspiratie…