Moet u iedere dag een aantal minuten vóór uw dienst begint in klokken, dan heeft u misschien recht op een vergoeding van uw werkgever. Het gerechtshof in Den Haag heeft onlangs namelijk geoordeeld dat een voormalig werknemer van callcenter Teleperformance Nederland in Zoetermeer recht heeft op € 2.900, omdat hij jarenlang tien minuten vóór zijn dienst aanwezig moest zijn.

10 minuten eerder ‘moeten’ verschijnen om op te starten

In de rechtszaak stond de volgende vraagstelling centraal: “Gelden de tien minuten die de werknemer op grond van de planningsregels van zijn werkgever vóór aanvang van zijn dienst aanwezig moet zijn als betaalde werktijd?”. Het korte antwoordt is: jazeker.

De ex-werknemer trad op 26 september 2016 bij Teleperformance (sinds 1993 actief in Nederland) in dienst als Contact Center Medewerker. Het dienstverband bedraagt tenminste 24 uur per week en ten hoogste 32 uur per week, maar iedere dag moest hij 10 minuten van tevoren op kantoor verschijnen om in te loggen.

“Je mag je melden bij je supervisor indien het opstarten van de computer langer dan 10 minuten duurt”

Dat die regels nogal strikt gehanteerd worden, blijkt wel uit het e-mailverkeer vanuit het bedrijf richting de voormalige werknemer. “09.00 uur beginnen betekent dat je exact om 09.00 uur klaar zit om je eerste call aan te nemen dan wel te maken. Meld je daarom altijd 10 minuten voor aanvang van je dienst bij je supervisor, dan ben je nooit te laat”, aldus Teleperformance.

Callcenter

“Je mag je melden bij je supervisor indien het opstarten van de computer langer dan 10 minuten duurt. Opstarten zou namelijk niet langer dan 10 minuten moeten duren”, schreef de Business Unit Manage van het bedrijf in een e-mail (februari van 2021).

De zaak ging eerder langs de kantoorrechter, door wie de ex-medewerker in zijn gelijk werd gesteld. Teleperformance ging in hoger beroep, maar tevergeefs. Hoewel de ex-werknemer aanvankelijk € 1.600 eiste en het bedrijf dat niet aan voldeed, stapte hij naar de rechter. De rechter gaat mee in de beslissing van de kantoorrechter, wat voor de ex-medewerker inhoudt dat hij € 2.900 krijgt, bestaande uit achterstallig salaris, vakantiegeld, wettelijke verhoging en incassokosten. Ook moet het callcenter zo’n € 800 juridische kosten vergoeden.

3.600 werknemers

Teleperformance biedt naast klantenservice ook technische ondersteuningsoplossingen aan verschillende industrieën. Ze opereren van uit Zoetermeer en werken samen met grote bedrijven, zoals Microsoft, Google, Mastercard en BMW.

De recente ontwikkeling met de ex-werknemer kan het callcenter duur komen te staan, want momenteel zijn er zo’n 3.600 werknemers in dienst. Zelfs al zou slecht 10% van de werknemers ook een beroep doen op een schadevergoeding voor hun tijd, dan loopt dat op tot boven de € 100.000.

Lees hier de volledige uitspraak van de rechter.