Iedereen rijdt weleens te hard en heeft vervolgens de boete gewoonweg te accepteren. In de meeste gevallen gaat het dan ook om een paar tientjes of honderden, maar in het buitenland kunnen snelrijders behoorlijk hoger beboet worden. Vraag dat maar eens aan Anders Wiklöf, een van de rijkste mannen van Finland.

“Ik begon net te vertragen, maar ik denk dat dat niet snel genoeg ging”

Volgens de Finse krant Nya Aland werd Wiklöf betrapt toen hij met een noodgang over de Åland-eilanden, een Zweedstalige autonome archipel in de Baltische Zee die deel uitmaakt van Finland. Oké, 82 kilometer per uur valt wel mee, maar in deze zone is de maximumsnelheid 50 kilometer per uur, ruim 32 km/h te hard dus.

Dat betekent dat de  76-jarige zakenman flink op de bon ging. Omdat in Finland de hoogte van een snelheidsboete inkomensafhankelijk is, net zoals in andere Scandinavische landen, moest de welvarende bestuurder een forse boete betalen. Het bedrag stond gelijk aan veertien dagen inkomen. In zijn geval komt dat kennelijk uit op € 121.000. Ook werd zijn rijbewijs voor tien dagen ongeldig verklaard.

Gezien zijn fortuin zal hij het bedrag dezelfde dag nog hebben overgemaakt. Bovendien wordt hij wel vaker bekeurd voor zijn rijgedrag. In 2013 moest hij al eens € 95.000 aftikken en vijf jaar later was er € 63.680 mee gemoeid. Tijd voor een wetswijziging, vindt hij. Na het ontvangen van zijn meest recente bekeuring, zei hij het volgende: “Er moet misschien een bovengrens worden gesteld aan de boete voor te hard rijden.”

“Ik betreur de zaak enorm en hoop dat het geld in ieder geval via de schatkist voor de gezondheidszorg wordt gebruikt”, aldus Wiklöf. “Ik heb gehoord dat de regering € 1,5 miljard wil besparen op gezondheidszorg in Finland, dus ik hoop dat mijn geld daar een leemte kan opvullen.”

Grootste aandeelhouder van de Finse bank die hem ooit afwees

Anders Wiklöf is de eigenaar van Wiklöf Holding. op in 1987 nadat hij was afgewezen voor een lening van een paar duizend door de Bank of Åland. Ironisch genoeg is hij tegenwoordig zelf de grootste aandeelhouder van de Finse bank. Terwijl de miljonair zijn zijn eerste financiële succes maakte als autodealer (zijn favoriete bezit is zijn Bentley Mulsanne), is Wiklöf Holding uitgegroeid tot een enorme en gedifferentieerde onderneming met “20 bedrijven die actief zijn in de sectoren logistiek, hallenbouw, helikopterdiensten, onroerend goed, handel en toerisme”.