Wie in de randstad woont schikt zich minstens één keer per weed dood van de bel van een VanMoof. Hoewel de modellen van het Nederlandse e-fietsenmerk niet aan te slepen zijn, bungelen ze op het randje van de financiële afgrond. Hoe kan dit? En valt het nog te redden?

Fietsenfabrikant VanMoof op het punt om te vallen

VanMoof werd in 2009 opgericht door de Nederlandse broers Taco en Ties Carlier met als missie om stadsfietsen te herdefiniëren. Ze gaven hun fietsen een gestroomlijnde, minimalistische uitstraling met geïntegreerde verlichting, verborgen kabels en slimme details, evenals een anti-diefstaltechnologie die goed wordt ontvangen.

Het bedrijf heeft zorgvuldig aandacht besteed aan elk aspect van het ontwerp, waardoor hun fietsen voor velen een lust voor het oog zijn, maar ook gezien worden als statussymbool. Echter zijn de e-bikes niet per se toegankelijk voor iedereen, vandaar dat voornamelijk yuppen er een bezitten. Het nieuwste model, de S4, kost namelijk al gauw € 3.500, exclusief extra’s.

VanMoofs bij de fietsenmaker, een veelvoorkomend tafereel

Als pionier heeft VanMoof de traditionele fietswereld op zijn kop gezet, maar één essentieel detail hebben ze buitengewoon onderschat. Service. Op het internet stroomt het van de klachten van VanMoof-klanten: batterijen die ermee ophouden, systeemerrors, problemen met de accu, een slot dat niet meer opent en maandenlange wachtrijnen en levertijden zijn meer regel dan uitzondering. Ook de klantenservice zou niet naar behoren functioneren, waardoor dossier op dossier wordt opstapelt.

Uitstel van betaling

Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt en heeft een grote klantenbasis opgebouwd, maar lijkt nu te bezwijken onder een miljoenenverlies. Ondanks de aanhoudende populariteit draaide het merk van de oprichters Taco (45) en Ties (44) Carlier € 78 miljoen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door VanMoof (@vanmoof)

Afgelopen woensdag kreeg het bedrijf uitstel van betaling en het heeft nu twee maanden om de zaken op orde te krijgen. Komt er tegen die tijd geen oplossing, dan zit er niets anders op dan een faillissement. Een dag voor het uitstel werd al bekend dat VanMoof al twee weken lang geen fietsen meer verkoopt. Dit om de “productie en levering van bestaande bestellingen te kunnen inhalen”.

Rivaliserende fabrikant biedt redding

Het zal niet alleen invloed hebben op de Nederlandse markt, want het merk heeft ook vestigingen in Berlijn, Parijs, Tokio, Londen en New York. Nu de financiële problemen amper meer op te lossen te lijken, paniekeren de klanten en worden massaal Marktplaats-advertenties aangemaakt van VanMoofs.

Maar mochten de servers van VanMoof eventueel offline gaan, dan biedt Cowboy, het rivaliserende Belgische fietsmerk, zich aan als rots in de branding. Cowboy heeft speciaal voor VanMoof de ‘Bikey-app’ ontwikkeld waarmee Vanmoof-eigenaren hun fiets kunnen openen.