Christopher Nolan is volgens velen de hofleverancier van ’s werelds beste films. De Amerikaanse filmmaker weet als geen ander hoe hij verhaal moet overbrengen op zijn publiek. Door gebruik te maken van innovatieve filmtechnieken heeft hij behoorlijk wat invloed uitgeoefend op de manier waarop films tegenwoordig gemaakt worden. Hij hoopt dat door te zetten met de ruim drie uur durende biopic over de ontwikkeling van de eerste kernwapens, genaamd Oppenheimer.

Het ouvre van Christopher Nolan

Als regisseur van films als Memento (2000), The Prestige (2006), The Dark Knight (2008), Inception (2010), Interstellar (2014), Dunkirk (2017) en Tenet (2020) heeft Nolan zichzelf gevestigd als misschien wel de meest gerespecteerde, invloedrijke en getalenteerde filmmakers van zijn generatie. Maar de filmaker is pas 52 jaar oud, dus we kunnen ons borst alvast natmaken voor nog een aantal verbluffende creaties.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Oppenheimer (@oppenheimermovie)

Vader van de atoombom

Zo is Nolan terug met een oorverdovend spektakelstuk. Biopic Opperheimer verkent het leven en nalatenschap van de Joods-Amerikaanse J. Robert Oppenheimer, een briljante wetenschapper die een cruciale rol speelde bij de ontwikkeling van de atoombom tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Om korte metten te maken met Nazi-Duitsland keurde Franklin D. Roosevelt in 1941, twee maanden voordat Amerikaanse troepen actief deelnamen aan WW2, het Manhattanproject goed. Dit geheime project, in samenwerking met het VK en Canada, moest ervoor zorgen dat de geallieerden eerder zouden beschikken over een atoombom dan de machtsdronken führer.

Na jaren van intensief onderzoek werd onder de codenaam Trinity op 16 juli 1945 in een verlaten woestijnvlakte in New Mexico de eerste kernexplosie voltooid. De zogenoemde ‘Trinity nuclear test’, zonder slachtoffers. Dat was een maand later een héél ander verhaal, toen de Amerikanen de allereerste kernbom, liefkozend ‘Little Boy’ geheten, op de Japanse stad Hiroshima lieten vallen – opgevolgd door een andere kernbom (Fat Man) op Nagasaki.

“Nu ben ik de dood, de vernietiger van werelden”

Oppenheimer en zijn team hoopte hiermee een einde te brengen aan alle oorlogen, maar juist het tegenovergestelde vond plaats. De complexe uitvinding heeft namelijk de basis gevormd van een kernwapenwedloop, die tot op de dag van vandaag aanhoudt. Misschien wat naïef van de uitvinders, want zij wisten vanaf het begin af aan dat de kernbom de kans had, weliswaar “bijna nul”, om de wereld te verwoesten of een dystopie te veroorzaken.

Ondanks zijn doorslaggevende rol in het scheppen van de allesverwoestende atoombom, heeft Oppenheimer proberen om het niet verder te escaleren. Hij wilde zijn ondervindingen delen met Nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie om een wereldwijde catastrofe te voorkomen, maar dat werd zacht gezegd niet gewaardeerd door de meeste Amerikanen.

Nolan: “Nucleaire oorlog blijvende dreiging”

“Deze film is gebaseerd op subjectiviteit. We blijven in het hoofd van Oppenheimer, u mag oordelen over zijn keuzes, die soms best dubieus ware”, zegt Nolan over de film. “Dit gaat over een man die worstelt met ethische dilemma’s en paradoxen van een omvang die weinigen zich kunnen voorstellen.”

Hij vervolgd: “Toen de eerste atoom was gesplitst, besefte iedere wetenschapper direct welk afschuwelijk wapen dat kon opleveren. En even later dat de nazi’s aan die atoombom werkten. Ze waren niet te stom om de gevolgen van hun uitvinding te overzien, ze waren zich juist pijnlijk bewust van gevaren en vraagtekens.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Oppenheimer (@oppenheimermovie)

Het verhaal en de regisseur zorgen ervoor dat de verwachtingen hooggespannen zijn. Om nog maar te zijgen over de sterrencast. Die bestaat uit namelijk uit namen als Cillian Murphy (Peaky Blinders), Emily Blunt (A Quiet Place), Matt Damon (Jason Bourne, Interstellar), Robert Downey Jr. (Zodiac) en Florence Pugh (Black Widow, Don’t Worry Darling). Zoals we zeiden, een sterrencast van jewelste.

Bovendien is de manier waarop de film gemaakt is behoorlijk bijzonder. Voor het eerst in de geschiedenis werd Oppenheimer gefilmd in een combinatie van IMAX 65 mm en 65 mm grootformaat film, inclusief secties in IMAX zwart-wit filmfotografie. “IMAX-film brengt beelden tot leven. Van resolutie en kleur tot scherpte en algehele kwaliteit, er gaat niets boven het gebruik van IMAX-filmcamera’s. Het IMAX-filmformaat is de gouden standaard voor filmfotografie”, aldus Nolan over zijn langste film tot dusver.

Het budget van Oppenheimer

Het budget voor Oppenheimer is officieel bevestigd door Universal en het uiteindelijke cijfer komt uit op $ 100 miljoen. Is dat veel? Uiteraard, maar het is maar net hoe u het bekijkt. Het budget van Interstellar lag bijvoorbeeld $ 65 miljoen hoger, terwijl er voor The Dark Knight Rises, Nolan’s meest dure film om te maken, $ 250 miljoen werd vrijgemaakt.

Zie de trailer hieronder!