Aan al het moois komt een einde. Daar is het Bugatti Chiron-tijdperk geen uitzondering op. Maar lang om te rouwen hebben we niet, want in 2014 zal het doek van zijn opvolger getrokken worden, alvorens het model in 2016 in productie gaat. Als alles volgens planning verloopt tenminste.

Bugatti Chrion

Ondanks dat Achim Anscheidt, Bugatti’s designdirecteur sinds 2004, een punt achter zijn carrière zit na “na 19 jaar persoonlijk toezicht te hebben gehouden op de stilistische evolutie” wil hij eerst nog het een en ander kwijt over de opvolger van de W16 aangedreven Chrion. “De auto is af”, vertelde Anscheidt tegen autoblad Autocar. “We hebben een paar maanden geleden het prototype van de tooling geleverd en de productietooling zal over een paar maanden worden geleverd.”

Anscheidt is betrokken geweest bij iedere Chrion, waaronder ook de speciale editie’s: de Centodieci, Bolide, Divo, Mistral en de veelbesproken La Voiture Noire. “Achims begrip van de Bugatti-identiteit, overgedragen van onze oprichter Ettore en in de prachtige ontwerpen van zijn zoon Jean, is ongeëvenaard, en zijn laatste inzet voor Bugatti was het voltooien van het ontwerp van onze hypersportwagen van de volgende generatie”, zei Rimac in een verklaring. “Zonder teveel te zeggen, het is het meesterwerk van Achim en de mooiste en meest authentieke evolutie van Bugatti die ik me had kunnen voorstellen.”

Bugatti Chiron

Achim Anscheidt in actie

De Chiron werd op 1 maart 2016 op de Autosalon van Genève onthuld als opvolger van de Veyron. Vernoemd naar de Monégaskische coureur Louis Chiron. In 2022 werd bekend dat de Bugatti Chiron Profilée, de allerlaatste Chiron (numero 501), geveild gingen worden. Uiteindelijk leverde deze special edition een recordbedrag € 9.792.500.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door BUGATTI (@bugatti)

Mate Rimac zorgt voor hooggespannen verwachtingen

De volgende generatie zal het eerste model zijn dat wordt gelanceerd onder leiding van Mate Rimac, de CEO van de nieuwe samensmelting tussen Bugatti en het Kroatische Rimac.

Wat vaststaat is dat de Chiron-opvolger wordt aangedreven door een hybride aandrijflijn met een verbrandingsmotor als primaire krachtbron. Geen EV dus, hetgeen waar mening autofan voor vreesde. De Franse fabrikant heeft al bevestigd dat het niet de legendarische W16-krachtbron van het merk zal zijn; de details zijn echter niet onthuld.

Mate Rimac heeft vorig jaar in een interview bevestigd dat de aanstaande hybride hypercar “totaal knettergek” zal zijn. Wat de prijsstelling betreft, heeft de topman van Bugatti de lippen stijf op elkaar gehouden. We weten echter dat hij graag aan het woord is, dus wellicht praat hij binnenkort zijn mond voorbij…