Hoewel Rolls-Royce altijd al een exclusief merk is geweest, zijn er maar weinig tot geen rijken ooit geweigerd. Maar daar komt verandering in. Wie de Spectre, het eerste elektrisch model van RR, met winst doorverkoopt wordt zonder pardon op een zwarte lijst geplaatst. Auto’s flippen? Niet bij Rolls-Royce.

Rolls-Royce is aan het “ontsmetten”

Voor Rolls-Royce was het geen gewaagde keuze om een elektrisch model op de markt te brengen. Het zit praktisch in de DNA van het merk. Kennelijk valt het meteen goed in de smaak, want hoewel de eerste exemplaren van de Spectre pas in Q4 van dit jaar geleverd worden, is de EV SUV al tot 2025 uitverkocht.

Tegen dat jaar is de autofabrikant pas van plan om de productie te verhogen om aan de vraag te voldoen. De CEO van het bedrijf beweert dat ongeveer 40% nieuwe Rolls-Royce-klanten zijn.

Zwarte lijst

“Ik kan je vertellen dat we de noodzaak om te bewijzen wie je bent, wat je met de auto wilt doen, echt aan het ontsmetten zijn – je moet je kwalificeren voor een auto en dan krijg je misschien een plek voor een bestelling”, aldus de CEO van Rolls-Royce, Müller-Ötvös, tijdens de lancering van Spectre in Californië. “Als ze de auto doorverkopen gaan ze meteen op een zwarte lijst en dit is het – je zult nooit meer de kans krijgen om het opnieuw te kopen.”

Dat geldt voor zowel individuen als dealers. In andere worden: Rolls-Royce gaat (toekomstige) klanten goed in de gaten houden. Terwijl Ferrari een reputatie hooghoudt van het permanent op de zwarte lijst zetten van klanten ,omdat ze hun auto ‘flippen’ voor winst, is het Italiaanse sportautomerk daar niet uniek in. Ook andere autofabrikanten hanteren deze tactiek. Het is beroemd dat Ford de klanten van zijn GT-supercar een contract heeft laten ondertekenen om hun auto’s niet te verkopen binnen twee jaar na de aanschafdatum.

De meningen over de koerswijziging van Rolls-Royce zijn verdeeld. Terwijl het online wel degelijk goed ontvangen wordt, spreken mensen ook hun onvrede uit. Zoals supercar-dealer Tom Hartley. Hij vindt dat Rolls-Royce niet zich moet bemoeien wat klanten kiezen te doen met hun eigendom. “Ik vind het niet eerlijk dat autofabrikanten klanten die bijna een half miljoen pond aan een auto hebben uitgegeven vertellen wat ze ermee kunnen doen”, zei hij.