De Nederlandse Grand Prix vond afgelopen weekend weer plaats. Het was overduidelijk minder spannend dan voorgaande jaren, want de winnaar heeft zoals verwacht de winst binnen weten slepen. Uiteraard ging Max Verstappen het snelst over de streep.

Nederlandse Grand Prix staat voor de deur

De Nederlandse Grand Prix heeft een lange geschiedenis; de eerste race werd gehouden in 1952. Door de jaren heen maakte de Grand Prix af en toe deel uit van het Formule 1 Wereldkampioenschap. Het circuit staat bekend om zijn uitdagende lay-out, met snelle bochten en hoogteverschillen, waardoor het een favoriet is onder zowel coureurs als fans.

Na een lange afwezigheid op de Formule 1-kalender keerde de Nederlandse Grand Prix terug in het Formule 1-seizoen 2021. Er werd lang uitgekeken naar de terugkeer en het evenement trok veel aandacht vanwege de populariteit van Red Bull Racing-coureur Max Verstappen.

Grand Prix

Foto: Red Bull Content Pool

Dit spectaculaire evenement gaat verder dan enkel een race; gedurende de laatste drie jaar is het gevoed door de onwrikbare toewijding van zes vooraanstaande Nederlandse familiebedrijven. Wat is eigenlijk de totale prijskaart van de Dutch Grand Prix? En hoe wordt dit adembenemende spektakel gefinancierd?

De commerciële partners van Zandvoort

In tegenstelling tot vele andere Europese Formule 1-wedstrijden kan deze organisatie niet rekenen op enige staatssteun. Het is het enige evenement zonder financiële bijdrage van de overheid, met slechts een bescheiden aandeel van de gemeente Zandvoort. In 2018 liet premier Mark Rutte namelijk doorschemeren dat de overheid geen financiële steun aan de Dutch Grand Prix zou verlenen.

Ongestoord door deze uitdaging, omarmde de Zandvoortse organisatie de uitdaging met vastberadenheid. De Dutch Grand Prix-organisatie, in samenwerking met TIG Sports en Sportvibes, bracht een harmonieus samenspel van bedrijven op gang die al drie jaar lang het Formule 1-spektakel in Nederland ondersteunen.

De Dutch GP heeft zich verenigd met zes officiële ‘event supporters’: Heineken, PON, VolkerWessels, 538, CM.com en Jumbo. Deze eminente familiebedrijven bieden niet alleen financiële ondersteuning, maar ook expertise op gebieden als catering, kaartverkoop, mobiliteit en entertainment.

Van de milieuvriendelijke fietsen uit het groene mobiliteitsplan, mogelijk gemaakt door PON, tot de kaartverkoop die wordt verzorgd door het Brabantse CM.com en renovatiewerkzaamheden beheerd door VolkerWessels uit Haarlem, deze gezamenlijke inspanningen voeden het evenement in al zijn facetten.

Het kostenplaatje van de Dutch Grand Prix

Met het bundelen van hun krachten en het investeren gezamenlijk miljoenen euro’s, waarbij Heineken als naamgevende sponsor en F1-partner een aanzienlijk deel voor zijn rekening neemt, is het een gigantische evenement waar krankzinnige bedragen in omgaan. Hoewel exacte cijfers niet openbaar zijn, zijn er wel schattingen over de totale kosten van dit immense evenement. Volgens het Algemeen Dagblad open deze kosten naar schatting op tot zo’n € 50 miljoen.

Maar daar stopt het niet. Bovenop deze kosten komt nog de verplichte fee die betaald moet worden aan Formula One Management. Deze bedraagt volgens het AD ongeveer € 30 miljoen. Een eenvoudige optelling onthult dat de totale kosten voor de Dutch Grand Prix rond de € 80 miljoen liggen.