Roger Federer, wereldwijd erkend als een tennisicoon en sportlegende, heeft zijn stempel niet alleen op de tennisbaan gedrukt, maar ook in de zakenwereld. Het partnerschap tussen Federer en het innovatieve sportmerk On Running is slechts een krachtig voorbeeld van zijn succesvolle investeringsavontuur buiten de tenniswereld.

Zakelijke carrière van tennislegende Roger Federer

In plaats van zich te beperken tot zijn indrukwekkende tennisprestaties, heeft Federer zich bewezen als een slimme investeerder en ondernemer. Tijdens zijn actieve loopbaan had hij verschillende lucratieven samenwerkingen met invloedrijke (sport)merken als Credit Suisse Group, Rolex,, Louis Vuitton, Switzerland Tourism en Wilson Sporting Goods.

Enkele partnerschappen lopen gewoon door, ook al is hij met pensioen. Federer liet aan Forbes weten dat hij graag ambiteuze landgenoten helpt met het waarmaken van hun zakelijke dromen. “Ik ben erg geïntrigeerd door Zwitserse jongens die het wereldwijd maken”, zei hij. “In Zwitserland moet je op een gegeven moment mondiaal gaan en daarom steun en luister ik graag naar het Zwitserse verhaal.”

“Ze dachten misschien dat ik te groot was”

Mede hierdoor besloot hij een ongenoemd bedrag te investeren in On Running, een Zwitserse hardloopschoenenfabrikant, om een aandeel van 3% in het bedrijf te verweven. Een investering die nu meer dan $ 330 miljoen, omgerekend circa € 302 miljoen, waard is. “Ze dachten misschien dat ik te groot was, maar we wisten dat het opnieuw niet de juiste weg was om alleen een vaste ambassadeursrol voor mij te hebben”, onthulde Federer aan Forbes.

De Roger Pro’s

On Running werd gelanceerd in 2010 en heeft een indrukwekkende aanhang opgebouwd met zijn ‘cloud’-technologie, ofwel het revolutionaire dempingssysteem. Het merk kreeg in 2019 een boost toen Roger Federer geïnvesteerd in het bedrijf als onderdeel van een goedkeuringsovereenkomst na zijn breuk met Nike.

Door de krachten te bundelen met een merk dat zich wil onderscheiden door middel van de speciale benadering van sportschoenen en -kleding, heeft Federer bewezen dat hij niet alleen een heerser op de tennisbaan is, maar ook voldoende kapitaal en aanzien heeft in de zakenwereld. Met wereldwijd de op twee na meeste Grand Slam-titels (20) en langdurige dominantie in de tenniswereld, heeft hij zijn naam gevestigd als een van de grootste spelers aller tijden. Zodra hij zijn naam ergens aankoppelt, belooft het gegarandeerd een succes te worden.