MrBeast, wiens echte naam Jimmy Donaldson is, begon zijn YouTube-reis in 2012 met bescheiden video’s die voornamelijk bestonden uit game gerelateerde content en humoristische uitdagingen. Maar ’s werelds grootste YouTuber (174 miljoen abonnees) is nu voor maar liefst $ 100 miljoen aangeklaagd.

Succesformule van Amerikaanse YouTuber MrBeast

De 25-jarige MrBeast is niet alleen de meest gevolgde, maar ook een van de meest invloedrijke en gerespecteerde YouTubers van deze tijd. Wat begon als een kanaal met simpele challenges, is uitgemond in een gigantische community met grootschalige donatie’s en (sociale) experimenten op zijn kanaal.

Met video’s waarin hij zichzelf en anderen blootstelt aan extreme situaties om entertainment te bieden en bewustzijn te vergroten. Denk aan het 24 uur vasthouden in ijs, het bezoeken van onbewoonde eilanden en het voltooien van duizenden push-ups – deze stunts hebben zijn publiek op het puntje van hun stoel gehouden en hebben geleid tot een trend van ‘challenge’-video’s op YouTube.

Virtuele Burgerketen

Ook heeft hij aangetoond over een doortastende ondernemersgeest te beschikken. Hij heeft verschillende succesvolle zakelijke ondernemingen opgezet, waaronder merchandise, een energiedrankmerk en een eigen burgerketen genaamd ‘MrBeast Burger’.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door MrBeast Burger (@mrbeastburger)

Virtual Dining Concepts (VDC), het bedrijf waarmee de YouTuber de virtuele burgerketen runt, vindt dat MrBeast zijn contracteisen schendt en eisen daarom een enorme schadevergoeding. Het bedrijf eist namelijk $ 100 miljoen. Deze zaak speelt echter al langer, want MrBeast heeft zelf als eerste een aanklacht ingediend.

De 25-jarige YouTuber het liefst het contract met VDC verscheuren, omdat hij de burgers die geserveerd worden ‘walgelijk’ en ‘oneetbaar’ vindt. Volgens CNN beweert de YouTuber dat het “bedrijf misbruik maakt van zijn merk om uit te breiden in plaats van zich te concentreren op de kwaliteit van het eten.”

Het betekent zonder twijfel een einde aan de vierjarige samenwerking die in 2020 van start ging. De keten heeft één fysiek restaurant, maar opereert voornamelijk virtueel met bezorg- en afhaaldiensten in Noord-Amerika en Europa.