De ChatGPT is een sublieme creatie van OpenAI, die met zijn ongeëvenaarde mogelijkheden en vaardigheden een ware revolutie teweegbrengt in de hele wereld. Steeds meer bedrijven ondervinden de mogelijkheden van AI en dat baart zorgen voor de menselijke werkers, waaronder voornamelijk millennials.

‘Artificial intelligence wordt té slim’

Ondanks de indrukwekkende stappen die gemaakt worden op het gebied van artificial intelligence, waarschuwen vooraanstaande peronen voor de risico’s van deze ontwikkelingen. Onlangs verscheen er een brief die is ondertekend door 1.800 invloedrijke personen, waaronder ook Elon Musk en OpenAI-oprichter Sam Altman, waarin een pauze in het onderzoek naar kunstmatige intelligentie wordt geëist.

Deze stop moet ervoor zorgen dat systemen die “krachtiger” zijn dan die van GPT- 4, het nieuwste en meest geavanceerde systeem van OpenAI, geen onomkeerbare schade kunnen aanrichten. In welke vorm van ook. In Italië is ChatGPT bijvoorbeeld al verboden geworden.

“AI-labs en onafhankelijke experts zouden deze pauze moeten gebruiken om gezamenlijk een reeks gedeelde veiligheidsprotocollen te ontwikkelen en te implementeren voor geavanceerd AI-ontwerp en -ontwikkeling die streng worden gecontroleerd en gecontroleerd door onafhankelijke externe experts”, aldus de brief.

Steeds meer bedrijven vullen functies met ChatGPT

Ondertussen heeft de indrukwekkende kennis en vermogen om te communiceren ChatGPT een onmisbaar hulpmiddel voor sommige bedrijven gemaakt. Een ontwikkeling die ten koste gaat van de werknemers. Echte mensen. Aangezien er al zoveel mensen dit jaar op straat gezet, zeker bij grote bedrijven als Twitter, Apple en Amazon, vrezen vooral mensen in de software- en techindustrie dat hen hetzelfde zal overkomen.

Uit een onderzoek van Sortlist blijkt zelfs dat 23% van de werknemers in de software- en techindustrie bang is om hun baan te verliezen door de ontwikkelingen rondom AI – ChatGPT in bijzonder. Maar niet alleen deze industrieën worden beïnvloedt door de slimme chatbot. Volgens het onderzoek is 43% van de werkgevers die op zoek zijn naar marketing copywriters bereidt om ChatGPT in te zetten als vervanging.

Terwijl slechts 14% van de werknemers in de financiële sector vreest dat ChatGPT hun baan zal gaan inpikken, maken marketeers zich twee keer zoveel zorgen. “IT blijft menselijk, marketing wordt geautomatiseerd: 51% van degenen die van plan zijn te snijden zal dat doen in marketing.”

Millennials

Maar als we de verschillende beroepsgroepen even met rust laten en ons focussen op leeftijd, zien we dat de onzekerheid vooral heerst onder de ‘millennials’. Deze groep zou zich 43% meer zorgen maken over baanverlies ten opzichte van andere generaties. “Millennials in zowel de technische als de financiële sector maken zich 2,4x zo vaak zorgen dat ChatGPT hun job overneemt”, aldus het onderzoek.

Sortlist (data)

Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 27 december 2022 en 9 januari 2023 onder 500 gebruikers in 6 landen: het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland, Spanje, Nederland en Frankrijk. In het onderzoek zijn alleen algemene ChatGPT-gebruikers ondervraagd om hun visie op het AI-systeem en de mogelijke impact ervan op hun jobs of bedrijven te verzamelen.