Als zoon van een meppende alcoholist had John DeLorean het niet makkelijk. Toch werkte hij de tandjes ervan af en schopte hij het zelfs tot multimiljonair. Na het besluit om een investeringsdeal aan te gaan om zijn bedrijf te redden, liep het helemaal uit de hand en zag DeLorean zijn leven als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Geen liefdevolle jeugd voor John DeLorean

Tijdens het begin van de 20ste eeuw staken Zachary DeLorean en Katherine Pribak, de ouders van John DeLorean, de oceaan over naar Detroit. Aan het begin van de vorige eeuw was hier een behoorlijke groei gaande in de auto-industrie en de banen lagen hier dus weliswaar voor het oprapen. John en zijn drie broers werden geboren en groeide op in het Amerikaanse Detroit.

Zachary DeLorean vond werk bij de autofabrikant Ford Motor Company en groeide hieruit tot een geliefde kracht, maar zelf had hij altijd het idee dat hij meer in zijn mars had. Door zijn gebrek aan de Engelse taal en zijn afkomst als Oost-Europeaan kon hij geen kant op. Hij dronk zijn frustraties weg en dat bracht een hoop ellende met zich mee.

Van levensverzekeraar naar hoofd van DeLorean Motor Company

Vader DeLorean gaf dus alles behalve een voorbeeldrol. Alsnog is John toch in de voetsporen van zijn vader gestapt en had een ongewone carrière. Na het verkopen van levensverzekeringen, ging hij een opleiding volgen bij de Amerikaanse autofabrikant Chrysler. Naast zijn opleiding liep DeLorean mee op verschillende afdelingen van Chrysler om zo praktijkervaring op te doen. Van technicus en afdelingshoofd bij Packard Motor Car, werd John ‘second man’ bij een van de grootste automobielbedrijven: General Motors. Na een lange tijd nam DeLorean hier ontslag.

DeLorean Motor Company werd in 1975 stopgezet en John gaat zijn droom werkelijkheid maken: hij gaat zijn eigen auto maken. In de loop van zijn leven had DeLorean veel schetsen gemaakt van de auto die hij ooit wilde bouwen. De DeLorean DMC-12 werd een proces dat enorm veel geld kostte en toen het startkapitaal van $ 5,000,000 zo goed als op was, moest er nieuw geld komen.

Via particuliere investeerders harkte John een nieuw kapitaal van $ 3,500,000 binnen en zo kon de auto verder worden ontwikkeld. Er werd een autofabriek opgericht om in totaal bijna negenduizend exemplaren van de DMC-12 te produceren. De DMC-12 staat voor DeLorean Motor Company en kostte $ 12,000.

De val van DeLorean Motor Company

Toen echter de pre-productie auto’s met enorme problemen kampte, werd de productie uiteindelijk uitgesteld tot 1981 en ging de productlijn van start. De fabriek was gevestigd in Ierland en door het ongeschoolde personeel hadden de eerste auto’s enorm veel betrouwbaarheidsproblemen. De verkoop liep snel af en John had nauwelijks geld meer. Hij zat met zijn handen in het haar. Een val opgezet door de FBI-informant James Timothy Hoffman beweerde dat DeLorean een investering kreeg van $ 15 miljoen, met een commissie van $ 1,8 miljoen voor Hoffman. De commissie zou worden gebruikt bij een drugsdeal en zo werd John in de val gelokt en verkocht cocaïne aan drugsdealers.

Op 19 oktober 1982 werd John in de handboeien geslagen voor overtreding van de wet op verdovende middelen en talloze rechtszaken volgde. Binnen een mum van tijd werd op 26 oktober 1982 DeLorean Motor Company failliet verklaard. Alles waar John DeLorean zo hard voor gewerkt verdween als sneeuw voor de zon. Ruim twee jaar later verklaarde de jury dat DeLorean niet schuldig bleek te zijn aan een complot dat met de cocaïne deal te maken had.

Op 19 maart 2005 overleed DeLorean aan de complicaties van een hartinfarct. Uit het oog maar niet uit het hart geldt zeker  bij John DeLorean. Er zijn verschillende films over hem gemaakt, er is een John DeLoreans museum en een bedrijf dat DeLoreans verhuurt. Zijn eigen automerk leeft voort en er worden vandaag de dag nog steeds nieuwe DeLoreans geproduceerd.