De lancering van de Porsche Cayenne markeerde een opmerkelijke verschuiving in strategie van Porsche. De Porsche Cayenne, de eerste SUV van de autofabrikant, werd voor het eerst geïntroduceerd in 2002 en was een resultaat van een samenwerking tussen Porsche en Volkswagen, dat destijds aanzienlijke belangen had in Porsche. Het bleek een schot in de roos.

Eerste SUV van Porsche bleek een grandioos succes

De beslissing om een SUV te produceren werd aanvankelijk met enige scepsis ontvangen, maar de Cayenne bleek al snel een strategische zet te zijn, zowel wat betreft inkomsten als de merk- en marktuitbreiding. De Porsche Cayenne staat bekend om zijn combinatie van sportieve prestaties, luxe interieur en praktische bruikbaarheid. De vroege modellen van de Cayenne werden aangeboden met verschillende motoren, variërend van V6- en V8-benzine- tot turbodieselopties.

Naarmate de tijd vorderde, evolueerde de Cayenne en werden er verschillende generaties geïntroduceerd met steeds geavanceerdere technologieën, motoren en prestatieverbeteringen. De latere generaties omvatten hybride varianten die zowel benzine- als elektrische aandrijving combineerden voor betere brandstofefficiëntie en lagere emissies.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Porsche (@porsche)

Het succes van de Porsche Cayenne kan nauwelijks worden overschat. Ondanks de aanvankelijke kritiek op een sportwagenmerk dat een SUV produceerde, bleek de Cayenne een gouden zet te zijn voor Porsche. De auto sprak een nieuw publiek aan, waaronder mensen die op zoek waren naar de praktische aspecten van een SUV zonder afstand te doen van sportieve prestaties en de status die bij het merk Porsche hoort.

In 2022 vertegenwoordigde de Cayenne 30,9% van de totale omzet van Porsche. Tegelijkertijd was de compacte Macan goed voor 28% van de totale verkoop van Porsche. In totaal zorgden deze twee SUV-modellen voor 58,9% van de totale verkoop van Porsche: meer dan de helft. Daarna was de Porsche 911 het beste in trek, met een stijging van 5%.

Uitbreiding van de Cayenne-lijn

Het succes van de Cayenne leidde ook tot een trend in de auto-industrie waarbij andere luxe en sportwagenfabrikanten ook SUV-modellen begonnen te produceren, zoals Lamborghini (Urusu), Bentley (Bentayga) en Ferrari (Purosangue).

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid-02

In latere jaren heeft Porsche de Cayenne-lijn uitgebreid met verschillende varianten, waaronder de sportievere Cayenne Coupé, de krachtige Cayenne Turbo, de hybride Cayenne E-Hybrid en de Cayenne Turbo E-Hybrid. Met een systeemvermogen van 739 pk is het laatstgenoemde topmodel de sterkste Cayenne tot op heden.

De gloednieuwe Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid wordt tot leven gewekt door een 4.0-liter V8-motor met twee turbo’s, met in totaal 550 pk. Ook zit er een 176 pk sterke elektromotor in die vermogen naar maar liefst 739 pk en 950 Nm schroeft. Het resultaat? Een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 3,7 seconden en een topsnelheid van 295 km/u.

Hoewel het topmodel gaat kosten is nog onbekend, maar in november komen de eerste exemplaren naar Nederland.