LinkedIn heeft zich recentelijk teruggetrokken uit het land van de Grote Muur. De terugtrekking van LinkedIn uit China heeft veel mensen verbaasd en zich afvragen waarom dit gebeurd is. Het antwoord ligt mogelijk in de verzadigde markt die werd gedomineerd door lokale concurrenten zoals 51job en leipin. Deze spelers hadden al een stevige positie verworven voordat LinkedIn zijn intrede deed in het land.

Bovendien was er een merkbare afname in interesse voor LinkedIn onder Chinese gebruikers sinds 2021, wat resulteerde in beperkte functionaliteit, met alleen InCareer als platform zonder sociaal netwerk. CEO Ryan Rolansky benoemt veranderend klantengedrag en te trage omzetgroei als redenen om te vertrekken, maar het is goed mogelijk dat het Chinese beleid een regelgeving ook een grote rol heeft gespeeld bij de terugtrekking van LinkedIn uit China.

En toch is de timing wrang. De Chinese bevolking heeft momenteel te maken met een werkloosheidspercentage onder jongeren van 21.3%. Dit is historisch hoog, in Mei 2018 lag dit percentage nog op 10%. Maar de Chinese jongeren zitten niet bij de pakken neer, ze hebben een innovatieve oplossing gevonden om toch te kunnen netwerken en jobhunten.

Swype naar rechts voor een baan

Het vertrek van LinkedIn heeft een vacuüm gecreëerd in de professionele netwerkruimte in de volksrepubliek, waar jonge Chinezen naar alternatieven zoeken om werk te vinden en te netwerken. Een verrassende keuze die velen hebben gemaakt, is het gebruik van Tinder in China voor professionele doeleinden. Hoewel Tinder voornamelijk bekend staat als een datingapp, hebben jonge Chinezen ingenieus gebruik gemaakt van de app om carrièreadvies te krijgen en zelfs banen te vinden. Goed om hierbij te vermelden is dat, als u in China Tinder wilt gebruiken, u daar wel een VPN voor nodig heeft. De app is namelijk geblokkeerd. 

Ze passen hun profielen aan om hun professionele vaardigheden en ambities te benadrukken, in plaats van zich uitsluitend op romantische relaties te richten. Dit onconventionele gebruik van Tinder toont aan hoe vastberaden jonge Chinezen zijn om kansen te creëren in een moeilijke arbeidsmarkt. Tinder meldt hierbij wel dat dit technisch gezien in strijd is met hun richtlijnen, maar voor nu lijkt het bedrijf het te gedogen.  

Hoewel het nog niet duidelijk is of het gebruik van Tinder in China op lange termijn succesvol zal zijn als professioneel netwerkplatform, getuigt het wel van de veerkracht en creativiteit van jonge Chinese professionals. Ze laten zien dat ze bereid zijn buiten traditionele grenzen te treden en nieuwe wegen durven in te slaan om hun carrièredoelen na te streven. En uiteindelijk is op die manier kunnen omdenken om hun doel te bereiken toch wat elke werkgever zoekt in een nieuwe medewerker?

Wat we in ieder geval kunnen concluderen is dat China een land is als geen ander. Dat blijkt ook uit het feit dat de rijkste man van China ooit begonnen is als metselaar.