Auto-ontwerper Niels van Roij en zijn Heritage Customs Vintage werden benaderd om een een op maat gemaakte Defender 90 te creëren. Toen ze aan de slag gingen moesten ze allereerst alle deuken en andere schade repareren die de desbetreffende Defender door de jaren heen had opgelopen. Echter kozen ze er ook voor “enkele van zijn strijdlittekens te behouden, in plaats van overmatig te worden hersteld: een ode aan het vorige leven van deze auto.”

‘Moon Dust’ Defender 90 van Niels van Roij

“De eigenaar van deze Defender V8 uit ’85 wilde graag samen met ons een stijlvol en ingetogen Vintage-model ontwerpen. Bij Heritage Customs noemen we dit carchitecture”, zegt Niels van Roij, auto-ontwerper en mede-eigenaar van Heritage Customs.

Defender 90

“Samen hebben we ervoor gekozen om onze Heritage Customs gefreesde aluminium zij- en motorkapventilatieopeningen en de op maat gemaakte voorbumper zwart te schilderen; passend bij het dak en de wielen. De eigenaar wilde deze vloer niet van teak maken, omdat naar zijn mening het ruige Flamed Oak Wood het karakter van deze zelfverzekerde Vintage beter aanvult.”

‘Moon Dust’ metallic lak

De term “Moon Dust’ verwijst naar de matte metallic lak die is gekozen om het uiterlijk van deze aangepaste Defender te onderscheiden van de rest. De verf is speciaal voor dit project gemaakt en geeft de Defender de mogelijkheid om als het ware  van kleur te veranderen, afhankelijk van de hoek waaruit je ‘m bekijkt en de hoeveelheid licht dat er op schijnt.

Heritage Customs Vintage heeft ook aluminium ventilatieopeningen, grille en koplampranden voor het project gefreesd die ‘m nog eer body geven. Elders zijn de wielen uitgevoerd in zwarte staal om binnen het stoere en ruige plaatje te passen. Binnenin was de aangepaste Defender uitgerust met zwart leer in combinatie gewatteerd alcantara en is er onder de radio een embleem met ‘one of one’ erop om de exclusiviteit te benadrukken.

One of one

Onder de motorkap gebruikte Heritage Customs Vintage een V8-motor die was gekoppeld aan een handmatige transmissie. Verdere Specificaties worden niet genoemd, maar afgaande van de Land Rover Defender uit 1984, waar ook de Moon Dust’ uit afstampt, is het geen powerhouse. Met 68 pk en 158 aan Nm heeft de off-road een max snelheid van 105 km/h, terwijl de kilometerteller 192.000 km aangeeft.

Het bakbeest stond voor even online op de website van Heritage Customs voor de prijs van €79500,00, maar is al uitverkocht – gezien de schaarste van de oplage niet heel gek.

Defender 90