Influencer Wasil Daoud is een snelgroeiende TikTok-maker die bekendheid heeft vergaard met het verspillen van voedsel. Niets meer en niets minder. Het leverde hem tot nu toe zo’n 14 miljoen volgers op, evnals lucratieve inkomsten vanuit de social media-platformen waar hij actief op is.

Influencer Wasil Daoud

Daoud zei dat hij gelooft dat hij de eerste was die de trend van voedseldumping op TikTok ontwikkelde, maar naarmate meer makers vergelijkbare inhoud produceerden en het genre zichtbaarder werd, kreeg het online meer reacties. Het concept is simpel. De Amerikaan maakt absurde porties aan eten. Video’s variëren van gigantische bakken ijs tot een mega-omelet met tientallen eieren. Sommige video’s zijn meer dan 100 miljoen keer bekeken.

Niet iedereen is gediend van deze voedselverspilling, maar volgens de maker zijn de ingrediënten in zijn video’s grotendeels over de houdbaarheidsdatum waren, afkomstig van familieleden in het restaurantbedrijf of uit supermarkten met overgebleven producten.

@wasildaoud♬ original sound – WASIL🦋

Echter heeft er een verschuiving plaatsgevonden, want nu probeert de TikTokker voedselverspilling juist te ontmoedigden. “Ik denk dat ik veel mensen heb beïnvloed om voedsel te verspillen, en ik denk dat het verkeerd was”, zegt Daoud tegen Insider.”Ik wilde niet meer bekend staan ​​als de man die voedsel weggooit op internet.”

Als kind was hij al geobsedeerd door video’s en wist hij dat hij content creator wilde worden. “Ik keek naar andere vrienden die het deden en had zoiets van: waarom kan ik dat niet?” De 21-jarige begon al op zijn 13e en heeft zijn droom waargemaakt. In 2021 vind hij zijn succesformule in de vorm van het verspillen van eten, maar sinds eind 2022 richt hij zich op nieuwe content, waarin hij maaltijden uitdeelt aan mensen in achtergestelde gemeenschappen, zoals te zien in de onderstaande video.

@wasildaoud Cookie cups for a smile ❤️🍪 @Patrick Zeinali ♬ original sound – WASIL🦋

Inkomsten social media-kanalen

Hoewel hij het meest actief is op TikTok, zit hij samen met Snapchat, YouTube en Facebook tegen de 14 miljoen volgers. Het grootste deel van zijn inkomsten als maker wordt verdiend via merkdeals, waarbij hij gesponsorde inhoud op TikTok plaatst in ruil voor een onderhandeld bedrag, maar hij genereert ook inkomsten met zijn sociale platforms via programma’s voor het delen van advertentie-inkomsten.

Daoud verdient rechtstreeks geld aan YouTube en Facebook via advertenties. Omdat TikTok zijn primaire focus is, filmt en uploadt hij die video’s eerst en hergebruikt hij zijn inhoud vervolgens voor andere platforms. Zo is YouTube zelfs uitgegroeid tot zijn grootste bron van inkomsten. Van januari tot juli 2023 heeft hij ongeveer $ 23.350 rechtstreeks verdiend via YouTube, Snapchat en Facebook, geverifieerd door Insider middels aangeleverde documentatie van Daoud. Dit is dus exclusief samenwerkingen.

“Ik heb een tijdje geleden inkomsten gegenereerd met lange video’s op YouTube, maar ik verdiende geen geld omdat ik die langere video’s niet had gefilmd”, zei de influencer. “De Shorts-bonussen hebben alles veranderd, zo verdien ik nu.”

Facebook mag dan wel niet zijn geldkoe zijn, het bedrijf van Mark Zuckerberg heeft een doorslaggevende rol gespeeld in zijn succes. ‘Veel mensen denken dat het dood is, maar dat is niet zo’, zei hij. “Mijn inhoud springt daar altijd uit.” Hij denkt dat de meesten niet weten hoe lucratief het platform kan zijn.