Op de IAA München bevestigde Mercedes-Benz-CEO Ola Källenius de geruchten over een kleinere G-Klasse die momenteel in ontwikkeling is. De Zweeds-Duitse directeur omschreef het als een ‘kleine G’ en zei ook dat het model volledig elektrisch zal zijn.

Kleinere versie van de niet aan te slepen Mercedes-Benz G 63 AMG (G-wagon)

Hoewel we sinds zijn debuut ruim vier decennia geleden veel verschillende versies van de iconische G-Klasse hebben gezien, had niemand echt verwacht dat Mercedes een kleinere, aantoonbaar praktischere versie van de luxe SUV zou bouwen. Het is namelijk het ruige imago en  de omvang van de G-Klasse dat hem tot een van de meest begeerlijke auto’s heeft gemaakt die momenteel te koop zijn.

Maar aangezien de extreem populaire G-Wagon tot 2025 is uitverkocht, voelt het Duitse automerk wellicht de drang om een nieuwe serie uit te brengen en een nieuwe doelgroep aan te spreken. Terwijl het al duidelijk is dat Mercedes volgend jaar een EV-versie van de G-Klasse op de markt, zijn de ogen ook zeker gericht op de kleinere versie.

Echter zal de exclusiviteit van de krachtige SUV behouden blijven, meldt de CEO. “De G-Klasse is een icoon, het is moeilijk om er één te krijgen. Als je er een krijgt, heb je het gevoel dat het bijna je verjaardag is en we zullen heel voorzichtig zijn met het beheren van het volume met de G-Klasse”

G-wagon

Ondanks de opmerkelijke aankondiging worden de details ons tot op heden bespaard. Het enige dat Mercedes toonde was een ontwerpschets, waaruit duidelijk wordt dat het silhouet van de standaard G-Wagon redelijk hetzelfde blijft en werd er gezegd dat de nieuwe SUV ‘een aantal hele grote schoenen te vullen heeft’.

Kleinere auto, kleinere prijs

Motor1 meldt dat de kleinere G-Wagon in 2026 op de markt zal komen en zal worden ondersteund door dezelfde MMA-architectuur als de Concept CLA Klasse die deze week op de IAA werd onthuld. Daarnaast schrijft Bloomberg dat het model verkrijgbaar zal zijn voor iets minder dan $ 140.000.

Het is logisch dat Mercedes de hype rond de G-Wagen optimaal benut en door de jaren heen met meerdere varianten heeft geëxperimenteerd. Bovendien zijn er al after market opties beschikbaar. Zo is er bijvoorbeeld al een een goedkopere, halfgrote versie van de G-Wagon: de Suzuki Jimny Brabus G800, die staat op het platform van de G 63 AMG.

Ola Kallenius, CEO van Mercedes, heeft geen releasedatum van de auto aangekondigd, maar zegt dat de ‘kleine G’ “over een paar jaar” gelanceerd zal worden. “Als je op iets goeds wacht, zal het het wachten waard zijn”, aldus Kallenius.