YouTube heeft onlangs de mogelijkheid van acteur en komiek Russell Brand om geld te verdienen op zijn platform stopgezet, vanwege aangiftes betreffend ontucht die tegen hem zijn ingediend. Er loopt momenteel dus een zedenzaak tegen hem. Hoewel hij deze aantijgingen ontkent, heeft het bedrijf, dat eigendom is van Google, besloten om de monetaire ondersteuning voor zijn kanaal op te schorten wegens schending van het “Creator Responsibility Policy”. Dit betekent dat hoewel Brand nog steeds video’s kan plaatsen, hij geen advertentie-inkomsten meer zal ontvangen.

Wat is het vermogen van Russell Brand?

Wat betreft zijn nettowaarde wordt Russell Brand geschat tussen £10 miljoen en £40 miljoen, wat best een aardig vermogen is. Verschillende bronnen geven uiteenlopende bedragen aan. Zijn hoofdbedrijf genaamd Pablo Diablo’s Legitimate Business Firm zou naar verluidt £4,1 miljoen op de bank hebben staan. In 2021 werd geschat dat Brands inkomen vóór belastingen meer dan £2 miljoen bedroeg. Daarvan schat The Daily Mail dat hij voor de recente aantijgingen met zijn YouTube kanaal er ongeveer £1 miljoen per jaar binnenkwam. 

Daarnaast heeft de acteur natuurlijk ook vastgoed: Niet alleen heeft hij een groot huis ter waarde van  £3,3 miljoen in Oxfordshire (een van onze favoriete Scrabble woorden) maar in 2020 kocht hij ook een historische pub, The Crown Inn, vermoedelijk om om te bouwen tot studio.

De schrijver en activist zit er in ieder geval warmpjes bij, in de wandelgangen gaan de geruchten dat toen Russell in 2011 ging scheiden van Katy Perry een regeling ter waarde van $20 miljoen zou hebben afgewezen.

Waar rook is, is Brand.

Russell Brand heeft verschillende YouTube-kanalen, waarvan het belangrijkste kanaal meer dan 6,6 miljoen abonnees heeft. Daarnaast beheert hij andere kanalen zoals “Football is Nice”, “Awakening with Russell” en “Stay Free with Russell Brand”. Het inkomen van YouTubers varieert sterk, afhankelijk van factoren zoals de grootte van hun kanaal, de locatie van hun publiek en het soort inhoud dat ze produceren.

Russell Brand heeft zijn YouTube-aanhang opgebouwd sinds hij in januari 2007 met het platform begon. Hij begon pas echt populair te worden toen hij begon te praten over onderwerpen die vaak sceptisch zijn over mainstream opvattingen of samenzweringstheorieën promootte. Naast YouTube heeft hij ook aanwezigheid op andere sociale mediaplatforms zoals TikTok en Instagram, evenals een podcast genaamd “Stay Free”. Hij is ook begonnen met streamen op Rumble, een concurrent van YouTube en Twitch die populair is onder alt-right commentatoren en samenzweringstheoretici.

Is dit het eind van Russell?

Felix Simon, communicatieonderzoeker aan het Internet Institute van de Universiteit van Oxford, merkt op dat influencers zoals Russell Brand in staat zijn om een “parasociale interactie” met hun publiek op te bouwen. Hierbij suggereren ze dat dit soort influencers voor hun volgers dichtbij en soms zelfs bevriend aanvoelen. Dit kan hun populariteit vergroten en hun ideeën verspreiden onder hun publiek.

In conclusie, Russell Brands nettowaarde wordt geschat tussen £10 miljoen en £40 miljoen. Hoewel YouTube onlangs de mogelijkheid om geld te verdienen op zijn platform heeft stopgezet vanwege beschuldigingen tegen hem, blijft Brand actief als influencer via andere kanalen zoals TikTok, Instagram en het controversiele Rumble.