De vernieuwde Mercedes-Benz GLA is gearriveerd en brengt een waslijst aan moois met zich mee. De GLA beschikt standaard over een meer complete uitrusting en dat is natuurlijk fantastisch nieuws. Hier lees je wat je precies van Mercedes’ kleinste crossover kunt verwachten.

Een nieuw niveau van luxe

Begin 2023 onderging de kleinste crossover van Mercedes-Benz een gepaste facelift. De Duitse autofabrikant beperkt de aanpassingen niet tot een make-over. Integendeel, de GLA ontvangt de nodige nieuwtjes; voortaan zijn lederen ‘comfort’ stoelen standaard, evenals een lederen stuurwiel en LED-verlichting, HighbeamAssist en een achteruitrijcamera.

Daarnaast beschikt de stijlvolle GLA over de nieuwste versie van het fraaie MBUX-infotainmentsysteem. Het systeem is op intuïtieve wijze te besturen door middel van handige knoppen en pads op het stuurwiel. Ook is de integratie van Apple CarPlay of Android Auto verbeterd, zodat je telefoon draadloos verbindt – tenzij je van de USB-C poort gebruik wilt maken.

Meer opties

Mercedes-Benz heeft de optielijst van de GLA aardig uitgebreid. Het merk biedt verschillende pakketten aan die volgeladen zijn met technologische snufjes. Denk aan het Parking, Mirror of Driving Assistance Package. Hierbij kun je zaken als een 360-gradencamera of Active Steering Control tot je beschikking krijgen.

Er zijn ook opties op het gebied van audio, bijvoorbeeld in de vorm van het Burmester surround sound systeem, die een meeslepende ervaring verzorgt dankzij Dolby Atmos. Je kunt tijdens het parkeren zelfs minigames spelen als je die optie aanschaft

Design zet een stap vooruit

De facelift zelf geeft de 2023 een frisse look waarmee deze er weer een aantal jaar tegenaan kan. We spotten onder meer een nieuwe neus en bumpers, verlichting met een nieuw design en een minimalistische grille.

De wielkastranden, voorheen vervaardigd van kunststof, zijn bij het faceliftmodel in de kleur van de carrosserie gespoten. De GLA is verder te personaliseren met een waslijst aan mogelijkheden op het gebied van velgen, bekleding en lakkleuren.

Mercedes-Benz motoren doordrenkt met technologie

Een opvallende ingreep die Mercedes-Benz heeft gedaan bij de facelift van de GLA is het elektrificeren van de motoren. De benzinemotoren zijn voortaan standaard voorzien van mild-hybrid technologie. Dit houdt in dat een 48V-accu en een startergenerator er samen voor zorgen dat de auto soepeler start en rijdt. Nog belangrijker: de auto is hierdoor in staat te ‘zeilen’. Met deze functie kan de benzinemotor tijdig uitgeschakeld worden om brandstof te besparen. De Mercedes-Benz GLA facelift is verkrijgbaar in de volgende smaken:

 

GLA 180: 1.3 liter viercilinder turbobenzinemotor, 136 pk/230 Nm, voorwielaandrijving
GLA 200: 1.3 liter viercilinder turbobenzinemotor, 163 pk/250 Nm, voorwielaandrijving
GLA 220 4MATIC: 2.0 liter viercilinder turbobenzinemotor, 190 pk/300 Nm, vierwielaandrijving
GLA 250 4MATIC: 2.0 liter viercilinder turbobenzinemotor, 224 pk, 350 Nm, vierwielaandrijving
GLA 250e: plug-in hybride 1.3 liter viercilinder turbobenzinemotor, 218 pk/450 Nm, voorwielaandrijving, 70 km volledig elektrische actieradius

AMG-uitvoeringen bijgepunt

De twee AMG-uitvoeringen van de GLA, de 35 en 45, zijn ook onder het mes gegaan. Het AMG Performance stuurwiel is voortaan bijvoorbeeld vaste prik op de auto, zo ook een speciale set koplampen en voorbumper en de karakteristieke Panamericana-grille.

De GLA 35 levert 14 pk meer dan zijn voorganger, voor een totaal van 306 pk. De GLA 45 blijft onveranderd, maar heeft geen gebrek aan pit. De high-performance AMG GLA perst er 421 pk uit en heeft een topsnelheid van 270 km/u. Beide hebben een 2.0 liter viercilinder turbobenzinemotor.