Een zeldzame Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competitizone uit 1960 wordt geveild bij RM Sotheby’s. Deze beeldschone Ferrari, waarvan er slechts 45 zijn gemaakt, is ontworpen door Sergio Scaglietti. Deze Ferrari is een van de weinige modellen in de autogeschiedenis waar vorm en functie perfect samenkwamen. Door de rijke geschiedenis van de auto is het een van de meeste gewilde exemplaren in de vintage Ferrari-scene.
Zeldzame Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competitizone moet miljoenen opleveren bij een veiling
De 250 GT SWB was een auto die voor innovatie stond. De voorganger, de ‘Tour de France’-variant van de 250 GT, was enorm succesvol in de GT-racerij. Echter zorgde de SWB voor een grote verandering bij Ferrari. De auto is ontworpen met een kortere chassis, 168-type ‘outside-plug’, V-12-motor en remschijven die gemonteerd zijn op alle vier de hoeken van de auto. Door deze aanpassingen werd het een krachtige en betrouwbare auto voor uithoudingsraces. Daarnaast is de SWB die geveild wordt, chassis 1773 GT, één van de 45 varianten die gemaakt is met een aluminium carrosserie.
De innovatieve parel van Ferrari heeft ook een aardige naam opgebouwd in de racewereld. De SWB Competizione-variant maakte waar wat hij beloofde, de auto domineerde GT-races door heel Europa en Amerika. Tussen 1960 en 1967 behaalde de Ferrari algemene of klasseoverwinningen in bijna 250 races. Ook in de Tour de France van 1961 en 1962 behaalde de auto een eindoverwinning, waarbij hij acht 250 GTO’s wist te verslaan. Het chassis ‘1773 GT’ maakte zijn debuut bij de ’12 uur van Sebring’ in 1960. Tijdens deze race eindigde de auto op een zevende plek in het algemene klassement en op de vijfde plek in zijn eigen klasse onder de vlag van het North American Racing team van Luigi Chinetti. De auto is bestuurd door grote namen in de racewereld zoals: George Arents, Bill Kimberly, Bob Grossman en Bob Hathaway.
Beoogde opbrengst van € 11 miljoen
Het racemonster van Ferrari is door de handen gegaan van verschillende eigenaren. Hathaway besloot de SWB terug te verkopen aan Grossman wie de auto direct ruilde met zijn vriend Walt Luftman. Na Luftman had Ferrari nog zes andere eigenaren tot 1987, daarna is de auto in de handen gekomen van de familie van der Velden. De Ferrari is ook terechtgekomen in de collecties van verschillende verzamelaars, waaronder de collectie van gerespecteerde verzamelaars zoals: Nigel Dawes en Tony Smith.
In 2014 is besloten om de auto te restaureren, de Ferrari is hersteld naar de race winnende standaard. De auto is compleet herbouwd volgens de exacte leveringsspecificaties. De auto is opnieuw gespoten in de kleur ‘Giallo’ en het Pelle Verde-interieur is hersteld. De kosten voor deze facturen waren dan ook bij elkaar bijna € 650.000. In 2023 kreeg de auto een Red Book-certificering van ‘Ferrari Classiche’. Op 31 januari zal het bieden op de Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competitizone van start gaan bij een veiling in Parijs. Het racemonster zal ruim € 11 miljoen moeten gaan opleveren.