Diep verborgen in de betoverende bossen van Duitsland ligt een fortuin aan vergeten glorie, een autokerkhof met een waarde van ruim $ 1 miljoen. Maar wat deze plek zo uniek maakt, gaat verder dan de roestende carrosserieën en verweerde koplampen die je er aantreft. Het is een levend kunstwerk doordrenkt met de filosofie van vergankelijkheid, samengesteld door de visionaire geest van Michael Fröhlich. Vergeet alles wat je denkt te weten over autokerkhoven, want hier worden klassieke auto’s niet verstoten, maar omarmd door de krachten van de natuur zelf. Dit is meer dan een verzameling roestende metalen, het is een poëtische viering van de cycli van het leven. Op dit autokerkhof vertelt elke verweerde motorkap en elk afbladderend chassis een verhaa van glorie en ondergang.

Diep in een Duits bos ligt een antiek autokerkhof

Diep in het Duitse Neandertal, op een kwartiertje van Düsseldorf, bevindt zich een opmerkelijk complex dat uit een oppervlakte van 20.000 vierkante meter beslaat. Maar dit is geen gewone locatie waar auto’s worden achtergelaten om te verkommeren of worden verkocht. Integendeel, het dient als een levendig canvas waarop de kracht van Moeder Natuur wordt gevierd. Midden in de weelderige groene omgeving liggen vijftig zeldzame en verzamelbare auto’s. Eens waren deze auto’s de trotse pronkstukken op de wegen, symbolen van status en technologische vooruitgang. Nu zijn ze echter overgeleverd aan het genadeloze Duitse bos, elk rustend op zijn eigen plekje, gedoemd tot verval en ontbinding. Dit autokerkhof zit een stukje anders in elkaar dan het autokerkhof in Dubai waar Rolls Royces en Ferrari’s liggen weg te rotten in de zon.

Het brein achter dit artistieke meesterwerk is de Duitse autohandelaar, ontwerper en constructeur Michael Fröhlich. In het jaar 2000 begon hij met het plaatsen van deze auto’s, elk met een uniek verhaal en geschiedenis, in het hart van het bos. Maar zijn intentie was niet om deze voertuigen te behouden in hun oorspronkelijke glorie. In plaats daarvan wilde hij de onvermijdelijke loop van de tijd tonen, waarbij elk voertuig uiteindelijk terugkeert naar de aarde waaruit het is voortgekomen. Voor Fröhlich is dit kunstwerk meer dan alleen een visuele vertoning, het is een boodschap aan de kijkers. Door de auto’s te laten vervagen en verdwijnen, hoopt hij een gevoel van contemplatie en reflectie op te roepen bij de toeschouwers. Hij wil zoveel mogelijk mensen eraan herinneren dat alles wat bloeit ook zal vervagen.

Op het kerkhof liggen zelfs een Jaguar en een Porsche

De aanwezigheid van deze vergeten juweeltjes begon met een enkele auto. Hij plaatste een witte Jaguar, een iconisch symbool van tijdloze elegantie, in de weelderige omgeving van het bos. De Jaguar won de Oldtimer Grand Prix op een Duits circuit. Deze eerste daad van Michael Fröhlich zette de toon voor wat zou uitgroeien tot een epische verzameling van historische bolides op vier wielen. Kort daarna betrad de concurrent van Jaguar het bos. Een Porsche kreeg namelijk het tweede plekje in het bos. Maar het waren niet alleen de Duitse iconen die een plekje kregen in dit bijzondere domein. Met de toevoeging van nog eens 48 auto’s van over de hele wereld, waaronder een Russische Moskvitsj, werd elk voertuig een uniek en afzonderlijk stukje geschiedenis, samengebracht in deze rustige oase van verval en herinnering.

De keuze van voertuigen is niet willekeurig. Elk voertuig, van een elegante Jaguar tot een stoere Porsche, vertegenwoordigt een uniek tijdperk en een uniek stukje geschiedenis. Het maakt niet uit welk merk of model, want onder de laag van roest en ontbinding worden ze allemaal gelijk gemaakt door de krachten van de natuur. Maar het autokerkhof bevat niet alleen auto’s. Het kerkhof is een eclectische verzameling van objecten die allemaal deel uitmaken van het verhaal dat Fröhlich wil vertellen. Van een stuk van de Berlijnse Muur tot een oude Citroën volgestapeld met flessen, elk element draagt bij aan de algehele esthetiek en boodschap van de installatie.