Het rustieke landhuis, dat het decor vormde voor de bekende film Saltburn, staat momenteel in het middelpunt van een onverwachte mediahype nadat een TikTok-video van een onwetende bezoeker viraal ging. Het 700 jaar oude landgoed, eigendom van Charles Stopford Sackville, heeft onlangs extra beveiliging moeten inschakelen vanwege de toestroom van influencers en nieuwsgierige bezoekers die zich op het privégedeelte van het terrein wagen. Saltburn, een meeslepende film van Emerald Fennell, heeft de afgelopen maanden veel buzz veroorzaakt, vooral onder jongeren, dankzij het intrigerende verhaal en gedurfde scènes. Nu lijken fans hun enthousiasme te uiten door naar de filmlocatie te reizen en scènes na te spelen, tot frustratie van de eigenaar die hoopt dat de opwinding snel zal afnemen.

Saltburn had een budget van tussen de $ 10 en $ 38 miljoen

Saltburn, een film van regisseur Emerald Fennell, heeft de afgelopen maanden veel aandacht getrokken vanwege zijn meeslepende verhaal en gedurfde scènes. Met bekende acteurs zoals Jacob Elordi en Barry Keoghan in de hoofdrollen, heeft de film een spraakmakende reputatie opgebouwd en heeft het publiek geboeid met zijn lugubere plot en opvallende cinematografie. De film heeft vooral onder jongeren veel gespreksstof opgeleverd vanwege zijn onconventionele verhaallijn en intrigerende personages. Ook zijn door de film een aantal nummers opnieuw de hitlijsten gaan beklimmen. Het budget voor deze film lag tussen de $ 10 en $ 38 miljoen.

De impact van Saltburn reikt verder dan het grote scherm, met een levendige online gemeenschap die de film op sociale media bespreekt. TikTokkers delen video’s van hun reacties tijdens het bekijken van de film, terwijl anderen dansen op het nummer “Murder on the Dancefloor” van Sophie Ellis-Bextor. Dit dansje, geïnspireerd door een scène waarin Barry Keoghan naakt door het landhuis danst, is een eerbetoon aan de onconventionele en provocerende stijl van de film. De onverwachte viraliteit van de TikTok-video van de 47-jarige Rhian Williams heeft geleid tot een toename van bezoekers aan het landhuis, waar influencers nu regelmatig foto’s en video’s maken op het terrein. Hoewel een deel van het terrein openbaar is, zijn er steeds meer mensen betrapt op het betreden van het privégedeelte. Dit heeft de huidige eigenaar, Charles Stopford Sackville, ertoe gedwongen om extra beveiligingsmaatregelen te nemen om de privacy van het landgoed te beschermen.

Landhuis met 127 kamers

De schrijver/regisseur Emerald Fennell zocht naar een uniek huis dat als enige locatie kon dienen. Samen met productieontwerper Suzie Davies ontdekte ze een particulier landhuis met 127 kamers in Northamptonshire dat aan al hun verwachtingen voldeed. Als onderdeel van de overeenkomst om daar te filmen, is het echter verboden voor iedereen die bij de productie betrokken is om de naam van het huis bekend te maken. Het huis zelf werd rond 1300 gebouwd, hoewel de locatie dateert uit 1066. Gedurende de eeuwen heeft het verschillende transformaties ondergaan, waaronder een renovatie in de 18e eeuw, waarbij het een sierlijke barokke gevel kreeg. Veel van de bestaande kamers werden gebruikt in de film, die zich afspeelt in 2006, evenals de vierkante vijver, de kapel en de tuinen.

De eigenaar van het landhuis, Charles Stopford Sackville, heeft in een interview aangegeven dat hij de hoeveelheid aandacht voor zijn landgoed na de film heeft onderschat. Hij had nooit verwacht dat er zoveel belangstelling zou zijn en vind het eigenlijk best raar. Ook is de eigenaar er totaal niet blij mee. Hoewel het pand niet toegankelijk is voor het publiek, heeft de populariteit van de film ervoor gezorgd dat Saltburn-fans massaal naar zijn landgoed afreizen. Sackville werd ruim vergoed voor het gebruik van het landgoed door regisseur Emerald Fennell, wiens ouders bevriend zijn met Sackville.

Al ruim vijftig mensen betrapt op imposant landgoed

Het was echter de trailer van de film die de locatie al publiekelijk bekendmaakte, nog voor de première. Hoewel de eigenaar hoopt dat de hype snel zal afnemen, geeft hij aan het totaal niet vlijend te vinden. Zo zou hij al meer dan vijftig mensen betrapt hebben die zijn landgoed hadden betreden zonder toestemming en benadrukt dat de meeste mensen respectvol zijn, maar sommigen gewoonweg te nieuwsgierig. Sackville zegt daarom ook met een vragende toon hoe de bezoekers het zouden vinden als mensen in jouw tuin foto’s komen maken. Hij is van een ding zeker, hij hoopt dat de hype snel overwaait, maar weet ook dat hij hier zelf niets aan kan doen.