De grootste bank in Ethiopië, de Commercial Bank of Ethiopia (CBE), staat in het middelpunt van de aandacht na een ongekende gebeurtenis. Een “systeemstoring” leidde tot het grootste probleem in de geschiedenis van de bank. Tijdens het weekend ontdekten klanten een maas in de wet van de bank, waardoor ze bedragen konden opnemen die hun accountsaldo overschreden. Het zou gaan om een massale opname waarbij de klanten van Commercial Bank of Ethiopia meer dan $ 40 miljoen uit de pinautomaten haalde.

Door systeemstoring meer dan $ 40 miljoen opgenomen

Na een “systeemstoring” waarbij klanten ontdekten dat ze meer geld konden opnemen dan het saldo op hun rekeningen bij de CBE, is de grootste commerciële bank van Ethiopië druk bezig om grote sommen geld terug te halen die door klanten zijn opgenomen. Lokale media meldden dat meer dan $ 40 miljoen werd opgenomen of overgeboekt naar andere banken. Het duurde enkele uren voordat de instelling transacties bevroor om verdere schade te voorkomen. Bankpresident Abe Sano vertelde journalisten op maandag dat een groot deel van het geld werd opgenomen door studenten, wat tot lange rijen leidde bij de geldautomaten op de universiteitscampussen.

Het nieuws van de storing verspreidde zich als een lopend vuurtje via berichtenapps en telefoongesprekken, waardoor een golf van opwinding en verwarring ontstond onder studenten in het westen van Ethiopië. Verbazingwekkend genoeg meldden sommige studenten dat ze geld bleven opnemen uit de geldautomaten totdat de politie arriveerde om de situatie onder controle te krijgen. Voor velen was het een surrealistische ervaring om plotseling toegang te hebben tot meer geld dan ze ooit hadden kunnen verwachten en velen grepen de kans om hun financiële situatie te verbeteren. Terwijl de chaos zich verspreidde, begonnen universiteitscampussen te fungeren als broeinesten van activiteit, waar studenten samendromden bij geldautomaten in een poging om hun aandeel van de onverwachte rijkdom te bemachtigen.

Nog niemand heeft het geld terug gebracht

Met meer dan 38 miljoen rekeninghouders is de Commercial Bank of Ethiopia, opgericht 82 jaar geleden, een cruciale speler in het financiële landschap van Ethiopië. De omvang van de bank en haar impact op de economie van het land maken het tot een essentiële instelling voor miljoenen mensen. Ethiopië’s centrale bank, die fungeert als het bestuursorgaan van de financiële sector, bracht op zondag een verklaring uit waarin ze erkennen dat er een “storing” was opgetreden tijdens “onderhouds- en inspectieactiviteiten”. Hoewel de verklaring zich concentreerde op de onderbroken dienstverlening die plaatsvond nadat CBE alle transacties had bevroren, is er zonder woord gerept over het geld dat door klanten was opgenomen.

De president van de bank, de heer Sano, verzuimde precies te vermelden hoeveel geld er tijdens het incident van zaterdag was opgenomen, maar beweerde dat het verlies gering was in vergelijking met de totale activa van de bank. Hij benadrukte dat CBE niet was getroffen door een cyberaanval en verzekerde klanten dat hun persoonlijke accounts intact waren, waardoor er geen reden tot zorg was. Minstens drie universiteiten hebben verklaringen uitgebracht waarin studenten worden geadviseerd om eventueel onrechtmatig opgenomen geld terug te geven aan de CBE. De president van de bank heeft verklaard dat personen die geld teruggeven niet zullen worden vervolgd voor een strafbaar feit. Echter, het blijft onduidelijk hoe succesvol de pogingen van de bank zijn geweest om hun geld terug te vorderen tot nu toe. Een student zei op maandag dat hij nog niet had gehoord dat iemand het geld had teruggegeven.