De zeldzame Ferrari 365 California Spyder uit 1967 belichaamt een tijdperk van ongeëvenaarde elegantie en exclusiviteit. Als een van de slechts veertien exemplaren van zijn soort, vertegenwoordigt deze prachtige cabriolet de belichaming van Italiaanse luxe en vakmanschap. Nu, na jaren van koestering en zorgvuldig onderhoud, staat deze iconische auto op het punt een nieuw hoofdstuk in zijn verhaal te beginnen. De auto staat namelijk op het punt om geveild te worden door RM Sotheby’s. Met zijn opmerkelijke geschiedenis, onberispelijke restauratie en begeerde Ferrari Classiche-certificering, vertegenwoordigt chassisnummer 9935 de belofte van een tijdloze schoonheid die generaties lang zal blijven inspireren.

Slechts veertien exemplaren werden ooit van de Ferrari 365 California Spyder geproduceerd

In de jaren vijftig en zestig was Ferrari een plek waar zowel auto’s als klanten in twee verschillende klassen werden verdeeld. De welgestelde elite kon een Ferrari 250 GT Lusso bemachtigen. Toch was dit niet genoeg, het vergde uitzonderlijke connecties om een nieuwe 400 Superamerica te verwerven. De 365 California Spyder was de laatste van de grote ‘coachbuilt’ Ferrari’s die dit tijdperk van exclusieve luxe markeerden. Slechts veertien exemplaren werden ooit geproduceerd, en de negende van deze unieke serie zal schitteren op de RM Sotheby’s Miami-veiling in Coral Gables, Florida. In 1957, voegde Ferrari, autosportcomponenten toe aan de 250 GT-serie. Dit omdat ze een cabriolet-racer wilde creëren die specifiek was ontworpen voor de Amerikaanse markt. De 250 GT California Spyder, met zijn iconische naam, wordt vandaag de dag beschouwd als een van de meest begeerde Ferrari’s aller tijden.

Ferrari 365 California Spyder uit 1967

Bron: RM Sotheby’s

De meester achter het ontwerp van de legendarische Ferrari 365 California Spyder was niemand minder dan Tom Tjaarda. Tjaarda’s vaardigheid en creativiteit kwamen tot uiting in zijn werk voor gerenommeerde namen als Ghia en Pininfarina. Iconische modellen zoals de Fiat 124 Spider en de baanbrekende The Tomaso Pantera zijn slechts enkele voorbeelden van zijn opmerkelijke portfolio. De Ferrari 365 California Spyder was echter niet Tjaarda’s eerste samenwerking met Ferrari. Eerder had hij het ontwerp geleid van de 330 GT 2+2 Series 1 uit 1964, met zijn kenmerkende dubbele koplampen. Hoewel dit ontwerp niet in de smaak viel bij Enzo Ferrari, zou Tjaarda’s bijdrage aan de 365 California Spyder later worden erkend als een van zijn gedenkwaardigste en invloedrijkste prestaties.

Verbluffende en onmiskenbare esthetische kenmerken

De esthetische kenmerken van de Ferrari 365 California Spyder zijn ronduit verbluffend en onmiskenbaar. Met zijn imposante proporties en elegante, gestroomlijnde profiel weet deze auto onmiddellijk de aandacht te trekken. De voorkant wordt gekenmerkt door gestroomlijnde koplampen die worden onderbroken door twee uitklapbare rijlampen. Dit subtiele detail zorgt ervoor dat de aandacht zich vestigt op het verfijnde ontwerp. De lichte vouwen in de carrosserie en de kenmerkende Kamm-staart aan de achterkant getuigen van de unieke stijl van Tom Tjaarda. Onder de indrukwekkende carrosserie schuilt een krachtige motor. Een door Colombo ontworpen V-12-motor met enkele bovenliggende nokkenas, vergroot tot 4,4 liter. Deze motor werd later aangepast voor gebruik in de legendarische 365 GTB/4 Daytona en 365 GTC/4.

Ferrari 365 California Spyder uit 1967

Bron: RM Sotheby’s

Chassisnummer 9935 van de 365 California Spyder werd in mei 1967 voltooid. De Ferrari was nieuw besteld door Waldorf Leasing namens Nancy Tewksbury uit Los Angeles. Het interieur, met zijn witleren bekleding die perfect paste bij de 275 GTS van de eigenaar. De auto was voorzien van luxueuze details zoals een hoofdsteun voor de passagier en airconditioning. Het geheel werd aangevuld met een bijpassende witte softtop, contrasterende rode tapijten en lakwerk in China Red. Interessant genoeg behield mevrouw Tewksbury haar Spyder slechts enkele maanden. Zij verkocht de auto in 1968 aan de tweede particuliere eigenaar, Charles Garretson uit Detroit, Michigan.

Auto kreeg het Red Book-certificaat toegewezen door Ferrari Classiche

Met slechts drie eerdere eigenaren werd chassisnummer 9935 in 2006 verworven door de huidige eigenaar. De eigenaar liet de auto een grondige restauratie ondergaan door de gerenommeerde experts van Paul Russell & Company. Deze restauratie, die vanaf het kale metaal werd uitgevoerd, behield het oorspronkelijke kleurenschema van Rosso Cina-lak. Deze lak werd gecombineerd met een leren interieur in Bianco Molitan. In 2013 werd de auto geauthenticeerd door Ferrari Classiche, de auto kreeg het Red Book-certificaat. Dit bevestigde dat alle belangrijke onderdelen, waaronder het chassis, de motor, de versnellingsbak, de achteras en de carrosserie, overeenkwamen met de originele specificaties.

Ferrari 365 California Spyder uit 1967

Bron: RM Sotheby’s

De exclusiviteit van deze prachtige Ferrari, in combinatie met zijn uitstekende staat en gedocumenteerde geschiedenis, rechtvaardigt de geschatte prijs van tussen de $ 4 miljoen en $ 4,5 miljoen wanneer hij later onder de hamer gaat op de veiling. Deze eeuwig elegante Ferrari vertegenwoordigt een unieke kans voor verzamelaars en autoliefhebbers om een ​​stukje automotive geschiedenis te verwerven.