Kanye West, die momenteel door het leven gaat als simpelweg Ye, lijkt door zo’n beetje alles en iedereen te zijn afgeschreven. Sinds zijn antisemitische uitspraken, naast een handjevol andere opmerkelijke uitlatingen op social media en in interviews, hebben bedrijven massaal de samenwerking met hem beëindigd. Een van de grootste was Adidas, waar West samen Yeezy mee maakte. Al gauw deelde West dat hij miljarden verloor vanwege de abrupte stopzetting en Adidas blijkt de Amerikaanse rapper harder nodig te hebben dan verwacht.

Een punt achter de jarenlange samenwerking tussen Kanye ‘Ye’ West en Adidas

Adidas beëindigde afgelopen oktober de 9-jarige samenwerking met Kanye West omdat het bedrijf “antisemitisme en elke andere vorm van haatdragende taal niet tolereert”. Een samenwerking die ooit werd aangekondigd als “de belangrijkste samenwerking tussen Adidas en een niet-sporter ooit”.

Nadat de partnerschap was ontbonden meldde Adidas dat ze de Yeezy-producten op een andere manier zouden proberen te verkopen. Alleen de sneakers al zou het bedrijf ongeveer $ 300 miljoen aan royaltybetalingen en marketingkosten besparen, meldt CNN.

“We presteren momenteel niet zoals we zouden moeten”

Ondanks de plannen gaat Adidas door zwaar weer.  Het aandeel Adidas (ADDDF) is het afgelopen jaar met 45% gedaald en afgelopen donderdag stond in een verklaring dat het bedrijf verwacht € 1,2 miljard aan inkomsten zal mislopen omdat het de Yeezy-kleding en -schoenen van de ontwerper niet kan slijten en het bedrijfsresultaat met ongeveer € 500 miljoen verlagen.

“De cijfers spreken voor zich. We presteren momenteel niet zoals we zouden moeten”, zegt Aldus Bjørn Gulden, de nieuwe CEO die overkwam van concurrent Puma, in een verklaring. “2023 wordt een overgangsjaar om de basis te leggen om weer een groeiend en winstgevend bedrijf te zijn. We zullen ons volledig richten op de consument, onze atleten, onze retailpartners en onze adidas-medewerkers.”