Exclusiviteit is een kenmerk dat nauw verbonden is met het merk Ferrari. Ferrari staat bekend om zijn hoge mate van exclusiviteit, luxe en prestigieus imago in de autowereld. Terwijl de wachtlijst alsmaar langer wordt, blijft CEO Benedetto Vigna de exclusiviteit waarborgen en verandert de klantenkring langzamerhand.

Ferrari is niet te stoppen

Ferrari gaat als een speer. De sportwagenfabrikant heeft de verwachtingen voor de omzet en winst van 2023 inmiddels zelfs verhoogd en zien een een operationele winst van € 2,22 miljard haalbaar. Ook de omzetverwachting ging omhoog, naar € 5,8 miljard.

Opmerkelijke, aangezien Ferrari een zorgvuldig proces heeft met het selecteren van klanten die in aanmerking komen om een nieuwe Ferrari te kopen. Potentiële kopers moeten vaak voldoen aan bepaalde criteria en doorlopen een goedkeuringsproces voordat ze in aanmerking komen om een nieuwe Ferrari aan te schaffen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Ferrari (@ferrari)

Ondanks een wachtlijst van drie jaar voor sommige van zijn auto’s, met name de eerste SUV van het merk (de Purosangue) verklaard de CEO van Ferrari dat het bedrijf geen plannen heeft om de productie op te voeren. “Wij zijn een merk dat niet op zoek is naar volume” Hij zou dit zien als een belediging naar de huidige klanten.

Ondanks het beperkte aanbod en de strenge eisen, wordt de klantenkring van de sportautofabrikant alsmaar jonger. Aangezien zelfs het instapmodel van Ferrari al tonnen kost, bleek het automerk vooral in trek onder ouderen. De meeste jongvolwassen hebben nu eenmaal niet voldoende tijd gehad om een fortuin op de bouwen en hun jongensdroom te verwezenlijken. Echter begint dat te veranderen.

Klantenkring van het Italiaanse automerk wordt steeds jonger

Ferrari produceerde vorig jaar 13.221 voertuigen, een stijging van 18,5%, maar de vraag overtreft nog steeds het aanbod. Vigna benadrukt de groeiende interesse van jongere klanten, waarbij 30% van de nieuwe klanten jonger is dan 40 jaar. “Onze nieuwe klanten zijn 10% jonger dan alle klanten die we ter wereld hebben”, vertelde de CEO aan CNBC.

Vigna voegde eraan toe dat het kopen van een Ferrari nooit gemakkelijk of snel mag zijn, aangezien het de ultieme ambitieuze auto is. “Een Ferrari kopen is een ervaring die begint vanaf het moment dat je voor het eerst een Ferrari ziet. Het is niet iets dat je heel gemakkelijk kunt krijgen.”