E-stepfabrikant LaVoie, een dochteronderneming McLaren Applied (bekend van de Formule 1), maakt een doorstart mogelijk van de veelbesproken Nederlandse fietsenfabrikant VanMoof. Naar verachting wordt de overname op 4 september afgerond en kan LaVoie beginnen met het creëren van stabiliteit en het ondersteunen van ontevreden klanten.

Doorstart van VanMoof

Juli jongstleden besloten VanMoof-prichters Taco en Ties Carlier onder druk van curatoren de stekker uit VanMoof te trekken. “We zijn bedroefd, maar bovenal voelen we trots op wat we bereikt hebben”, schreven de oprichters. Een maand geleden verklaarde de rechtbank in Amsterdam e-bikebedrijf VanMoof failliet, nadat het merk al jarenlang steevast miljoenen verlies draaide: in 2021 zou het om zo’n € 82,2 miljoen gaan.

Echter begon het merk langzamerhand weer teken van leven te vertonen, toen overnames lonkten. Nadat enkele bedrijven zich melden, bleek dat e-stepfabrikant LaVoie interesse en de beste papieren had om VanMoof in leven te houden. Dat wordt ongetwijfeld een flinke kluif, want ondanks het succes van de elektrische stadsfietsen, stroomt het klachten over het Amsterdamse fietsenmerk.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door VanMoof (@vanmoof)

VanMoof’s zijn namelijk opgetrokken uit specifieke onderdelen en zijn dus niet te repareren door andere fietsenmakers. Dit betekent dat wanneer een fiets kapot is, alleen VanMoof oplossing kan bieden. Aangezien ze midden in een faillissement zaten, konden klanten met kapotte fietsen het wel schudden.

Licht aan het einde van de tunnel

Klanten kunnen hun hart ophalen en binnenkort weer de stad onveilig maken met hun stijlvolle rossen. Lavoie heeft grote plannen in de pijpleiding. In een verklaring schrijven ze te hopen te gaan groeien door de overname en de activiteiten van VanMoof verder te ontwikkelen.

“De overname van VanMoof onderstreept onze toewijding om onze toonaangevende e-mobiliteitsactiviteiten te versterken en te laten groeien’, zegt hij. ‘We zien een enorm potentieel om de manier waarop mensen door de drukke steden van de wereld reizen op een actievere en plezierigere manier te transformeren”, aldus Nick Fry, Non Executive Chairman bij McLaren Applied.

VanMoof, opgericht in 2009, had als missie “de perfecte stadsfiets” te bouwen en exploiteerde in de hoogtijdagen fysieke fietswinkels in 20 verschillende steden, van Washington tot Tokio. Tot op heden zijn er meer dan 190.000 fietsen verkocht en het iconische ontwerp blijft aanslaan.