Het is geen geheim meer: T-Mobile en Tele2 slaan de handen ineen en varen samen verder onder de Odido-vlag. Deze fusie is nu al een historische mijlpaal in het Nederlandse telecommunicatielandschap. Onder deze twee grote jongens vallen tevens de merken Ben en Simpel, wat betekent dat met deze samenwerking een merendeel van de binnenlandse telefonie en internet nu in de handen van Odido ligt.

Marktaandeel Tele2 en T-Mobile (Odido)

Begin 2019 gingen Tele2 en T-Mobile samen, en in 2020 waren T-Mobile en Tele2 samen verantwoordelijk voor ongeveer de helft van alle mobiele data. De gefuseerde organisatie is momenteel goed voor meer dan 8 miljoen klanten. Zoals eerder benoemd vallen ook Ben en Simpel onder dit conglomeraat, maar voor deze klanten verandert er weinig. Deze entiteiten behouden hun eigen merknaam, sterker nog: Odido pakt uit met de slogan ‘1 bedrijf, 3 merken’.

“Onder de vlag van T-Mobile waren we meer gebonden aan hun regels, ook als dat misschien niet goed bij de Nederlandse markt paste”, vertelt directeur Søren Abildgaard aan NU.nlOpmerkelijk is dat alle 119 winkels van de organisatie afgelopen weekend al de deuren sloten en in 48 uur zijn omgetoverd conform de nieuwe branding en huisstijl: een operatie van jewelste. Dinsdagochtend werden de ruim 2000 medewerkers van de telecomreus verrast, tegelijkertijd met de rest van Nederland. De nieuwe bedrijfskleding lag namelijk al op hun bureaus te wachten.

Oorsprong van de fusie

Tele2 is een van origine Zweeds telecom bedrijf ontstaan in 1993. De missie was duidelijk: het doorbreken van monopolies binnen de telecomwereld. Het bedrijf is al sinds 1996 beursgenoteerd en had in 2016 meer dan 16 miljoen klanten in allerlei verschillende landen, zowel binnen als buiten Europa. Investment AB Kinnevik is groot aandeelhouder met 30,5% van de aandelen en 47,9% van het stemrecht. Het merk wordt veelal geassocieerd met het bekende pratende zwarte schaap Frank, gebruikt in allerhande commercials en andere reclame-uitingen.

In 1985 bracht Deutsche Bundespost het allereerste analoge mobiele telefoonnetwerk in Duitsland op de markt, bekend als C-Netz. Na een reorganisatie in 1992, startte Deutsche Telekom AG met het eerste Duitse GSM-netwerk, genaamd D1. Dit markeerde het begin van de Duitse mobiele revolutie, met D2 (nu Vodafone Duitsland) als concurrent. In 2002 werd T-Mobil International AG omgedoopt tot T-Mobile International AG en sindsdien is het één van de grootste spelers binnen mobiele telefoon en internet wereldwijd.

In 2018 kondigde T-Mobile aan dat ze graag samen wouden met Tele2 binnen Nederland. Een jaar later was de fusie rond. Er ging een jaar over heen, mede omdat een fusie van dergelijke schaal altijd complicaties met zich meebrengt, maar ook omdat de Europese Commissie nog een plasje over de overname wou doen. De commissie wilde analyseren wat de consequenties zouden zijn voor de Nederlandse telecommarkt als er nog maar drie dominante spelers overblijven.

Wellicht vroeg je je af waarom er opeens een Odido app verschenen was op het startscherm van je iPhone 15: et voila, nu weet je het.

Geestig feitje: De nieuwste iPhone is nog altijd honderd maal goedkoper dan de oudste iPhone. De eerste iPhone uit 2007 is namelijk op een veiling verkocht voor maar liefst €65.000.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Wat de toekomst met zich meebrengt, blijft giswerk. Wat wel duidelijk is, is dat met Odido de slagkracht van deze telecomgigant flink vermenigvuldigd is. ”Onder de vlag van T-Mobile waren we meer gebonden aan hun regels, ook als dat misschien niet goed bij de Nederlandse markt paste”, vertelt directeur Søren Abildgaard aan NU.nlWe zijn erg benieuwd hoe dat zich gaat uiten in de komende jaren.